Elektromobilność Elektromobilność w Chinach: połowa aut kupionych w czerwcu to elektryki 05 sierpnia 2024 Elektromobilność Elektromobilność w Chinach: połowa aut kupionych w czerwcu to elektryki 05 sierpnia 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Kredyty za energię z OZE – szansa na tańszy transport elektryczny w Polsce Nowy raport ICCT pokazuje, że wprowadzenie w Polsce mechanizmu kredytowania energii elektrycznej może obniżyć całkowity koszt posiadania elektrycznych ciężarówek nawet… Elektromobilność Problemy Tesli z Cybertruckiem i odpływ kadr. Czy Elon Musk osłabia swoją markę? Tesla usunęła ze swojej strony opcję zamówienia dodatkowej baterii do Cybertrucka, która miała zwiększyć jego zasięg do 800 km. Choć Elon Musk zapowiadał ją od 2019 roku, nie doczekała się realizacji. Klienci mają otrzymać zwrot depozytów, a kolejne osoby z kierownictwa Tesli rezygnują z pracy. Jak wynika z danych EV Volumes, spośród samochodów kupionych przez Chińczyków w czerwcu 2024 roku niemalże połowa to albo pojazdy w pełni bateryjne (BEV) albo hybrydy typu plug-in (PHEV). Rynek elektromobilności w Państwie Środka nie był nigdy tak rozpędzony, a przedstawiciele branży zapowiadają, że elektryki będą odpowiadać za połowę sprzedaży również w podsumowaniach rocznych. Reklama Chiny w elektryki mocne W czerwcu bieżącego roku w Chinach zarejestrowano 1,76 mln samochodów, z czego 876 tys. to modele elektryczne typu BEV lub PHEV – wynika z danych EV Volumes. Oznacza to, że samochody podłączane “na wtyczkę” stanowiły aż 49,9% wszystkich sprzedaży we wspomnianym miesiącu. To rekord i wzrost o aż 23% względem sytuacji z ubiegłego roku. Chińczycy rządzą na rynku elektromobilności, a jedyną nieazjatycką firmą, która stawia im w tym sektorze wyzwanie, jest amerykańska Tesla. Za duży wzrost kupowanych elektryków odpowiedzialne są głównie hybrydowe modele PHEV, których sprzedaż wzrosła aż o 70%. W międzyczasie w pełni elektryczne warianty BEV to zaledwie 1% większa sprzedaż, chociaż nadal sprzedają się one lepiej niż hybrydy. Spośród 876 tys. sprzedanych w Państwie Środka elektryków aż 55% (ok. 482,5 tys.) stanowiły BEV-y. Ze względu na rosnącą popularność hybryd jest to jednak mniej od tegorocznej średniej, która wynosi 59%. Bardzo dobry dla samochodów elektrycznych czerwiec sprawił, że dotychczasowy roczny udział w rynku wzrósł do 43%. Osiągnięciu na końcu tego roku wyniku 50% i więcej nie jest poza zasięgiem branży. Więcej ceł na chińskie samochody elektryczne. Kolejny kraj chce uderzyć w Pekin BYD dominuje, Chińczycy niechętnie kupują zagraniczne marki Jeśli chodzi o najpopularniejsze wśród Chińczyków elektryki, to zdecydowanym liderem w czerwcu była firma BYD, której samochody zajmują aż 7 miejsc w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych modeli. Na pierwszym miejscu znalazł się BYD Song, na drugim Tesla Model Y, a na trzecim BYD Qin Plus. Poza tym wśród najlepszej dziesiątki znalazł się także Li Xiang 6. Poza produktami Tesli, w Państwie Środka królują samochody elektryczne rodzimych firm – marka Elona Muska jest jedyną niepochodzącą z Chin, która wyprodukowała modele znajdujące się w dwudziestce najchętniej kupowanych modeli. Ranking zdominowała marka BYD, której prezes Wang Chuanfu już w marcu zapowiadał, że do połowy tego roku BEV-y i PHEV-y będą stanowić 50% wszystkich sprzedawanych w Chinach aut. Ten cel nie został co prawda osiągnięty (wynik półroczny to 43%), jednak tendencja wzrostowa jest bardzo wyraźna i prawdopodobnie elektryki osiągną połowę udziałów w rynku do końca tego roku. Sam BYD w ubiegłym roku sprzedał rekordowe dla tej firmy 3 mln nowych aut. Tymczasem w całych Chinach udział sprzedaży elektryków i aut wodorowych w 2023 roku wyniósł 35%. Państwo Środka przypuściło również napór na rynki zagraniczne – eksport aut elektrycznych od BYD wzrósł w ubiegłym roku o 330%. Unia Europejska, Kanada czy USA planują wprowadzić lub już wprowadziły w związku z tą sytuacją wysokie cła. – Więcej o wojnie handlowej wokół chińskich elektryków przeczytasz tu: Unia uderza w chińskie elektryki. Od lipca spora podwyżka ceł Źródła: cleantechnica.com, ev-volumes.com, energetyka24.com Fot. Canva (zhaojiankang, pattia) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.