Świat Elektryczne promy kolejnym towarem eksportowym Norwegów? 09 lutego 2018 Świat Elektryczne promy kolejnym towarem eksportowym Norwegów? 09 lutego 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Elektromobilność staje się codziennością, dlatego już nie tylko samochody osobowe i ciężarowe, skutery i motocykle, samoloty, ale także promy produkowane są z elektrycznymi odpowiednikami konwencjonalnych napędów. Jednym z pierwszych, jaki pojawił się na światowych akwenach, jest prom o nazwie „Ampere”, który został oddany do użytku w 2015 roku w Norwegii. To efekt współpracy firmy Norled AS oraz Stoczni Fjellstrand, Siemens AS i Corvus Energy. Reklama https://www.youtube.com/watch?v=a6Lp-qV9ZJU Dwa ostatnie z wymienionych przedsiębiorstw opracowały elektryczny układ przeniesienia napędu oraz akumulator zasilający prom. Pojemność akumulatora wynosi 1 MWh. Operatorzy promu, który regularnie odbywa rejsy w norweskich zatokach, poinformowali media, że użytkowanie elektrycznej jednostki w porównaniu do konwencjonalnych odpowiedników obniża szkodliwą emisję o 95% przy równoczesnym spadku kosztów o 80%. Sukces elektrycznego promu rozbudził apetyty w Norwegii, dlatego w ubiegłym roku została zwodowana kolejna jednostka tego typu o nazwie „Elektra”. Osiąga ona jeszcze bardziej imponujące wyniki w obniżaniu emisji zanieczyszczeń i oszczędnej eksploatacji. Wygląda na to, że norweskie stocznie niebawem otrzymają sporą ilość zamówień na elektryczny prom. Już dzisiaj szacuje się, że sygnalizowane zainteresowanie płynące ze strony międzynarodowych armatorów skutkować może powstaniem 50 promów, które będą obsługiwały pasażerów w różnych regionach świata. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.