Wiadomości OZE Elektryki i hybrydy zaczynają dominować w Norwegii 14 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Elektryki i hybrydy zaczynają dominować w Norwegii 14 sierpnia 2018 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Obywatele Norwegii coraz częściej inwestują w samochody elektryczne i hybrydowe. Według najnowszych danych Norweskiego Związku Drogowego (ang. Norwegian Road Federation – OFV) do 2010 roku udział elektryków i hybryd w ogólnej sprzedaży nowych samochodów w Norwegii wzrósł o ponad połowę. Głównym czynnikiem determinującym te wyniki są duże dotacje na zakup pojazdów niskoemisyjnych. Jak się okazuje, w Norwegii w 2017 roku 52% nowych aut stanowiły pojazdy elektryczne oraz samochody hybrydowe, podczas gdy w 2016 roku odsetek ten wyniósł 40%. Jest to praktycznie 12% wzrost w skali roku. Reklama „Nikt nie jest jeszcze blisko tak wysokiego udziału elektryków w narodowej sprzedaży”, powiedział Oeyvind Solberg Thorsen. Dodał, że po raz pierwszy też udział paliw kopalnych w miksie energetycznym zmniejszył się i wynosi poniżej 50%. Norwegia wspiera rozwój elektromobliności. Przede wszystkim kierowcy są zwolnieni prawie ze wszystkich podatków i innych opłat, które w skali roku wynoszą nawet 1000 dolarów. Na przykład samochodem elektrycznym można za darmo parkować na płatnych parkingach lub korzystać bezpłatnie z autostrad, promów czy tuneli. Już w zeszłym roku Międzynarodowa Agencja Energetyczna (ang. International Energy Agency – IEA) opublikowała dane, z których wynika jasno, że Norwegia wyprzeda w rozwoju elektromobilności, np. Holandię, Chiny, Szwecję, Francję czy Wielką Brytanię. Należy podkreślić, że ranking dotyczy przede udziału pojazdów zeroemisyjnych w ogólnej sprzedaży nowych pojazdów. Najbardziej popularnymi pojazdami w Norwegii w 2017 roku były VW Golf (hybrydowy), BMWi3, Toyota Rav4 oraz Tesla Model X. „Postrzegamy Norwegię jako wzór do naśladowania mobilności elektrycznej poprzez inteligentne zachęty”, powiedział rzecznik koncernu BMW w Monachium. „Sytuacja prawdopodobnie byłaby inna, gdyby te zachęty zostały zniesione”. W ubiegłym roku norweski parlament ustalił niewiążący cel, aby do 2025 roku wszystkie sprzedawane samochody były zeroemisyjne. Natomiast Francja i Wielka Brytania planują wprowadzić już w 2040 roku całkowity zakaz sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Źródło: Reuters, IEA Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.