Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

EUREC4A – badanie pomiarowe związane ze zmianami klimatu

EUREC4A

EUREC4A – badanie pomiarowe związane ze zmianami klimatu

EUREC4A to innowacyjne badania pomiarowe chmur konwekcyjnych i ich wpływu na klimat, skupiające naukowców z 30 placówek badawczych. Po raz pierwszy ekspertyzy, które dotyczą działania procesów atmosferycznych i oceanicznych, zostaną połączone w ramach kampanii pomiarowej. Oprócz tego zostanie wykorzystana nowa generacja modeli służących przeciwdziałaniu burzom. 

Reklama

Co to EUREC4A?

EUREC4A/ATOMIC to europejsko-amerykański projekt pomiarowy, którego celem jest uzupełnienie wiedzy dotyczącej zachowania się chmur konwekcyjnych oraz odgrywanej przez nie roli w systemie klimatycznym. Stanowi to poważne źródło niepewności podczas prognoz dotyczących klimatu. Z tego względu projekt stawia sobie za cel poszerzenie wiedzy na temat organizacji i rozwoju tego typu chmur, szczególnie istotne są z tej perspektywy role procesów występujących na powierzchni oceanu, które rządzą konwekcją w atmosferze.

Badania w ramach projektu EUREC4A rozpoczęły się 20 stycznia i potrwają do 20 lutego 2020 r. Obszar, na którym będą prowadzone pomiary, obejmuje terytorium tropikalnego Atlantyku: na południe i wschód od Barbadosu.

W projekt zaangażowani są również polscy naukowcy z Instytutu Geofizyki Uniwersytetu Warszawskiego: prof. dr hab. Szymon Malinowski, dr Wojciech Kumala, mgr Jakub Nowak oraz Robert Grosz. Jak poinformował portal naukawpolsce.pap.pl, polskim wkładem do powyższego projektu są ultraszybkie termometry z rodziny UFT. Urządzenia te umożliwiają dokonywanie pomiarów temperatury w chmurach z centymetrową rozdzielczością. Technologia tych przyrządów badawczych rozwijana jest w pracowniach Instytutu Geofizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Termometry będą prowadziły pomiary w rozmaitych warunkach i na zróżnicowanych wysokościach. Pojawią się na pokładzie brytyjskiego samolotu Twin Otter oraz na niemieckim balonie pomiarowym, który będzie działał ze statku R/V Meteor. Dodatkowo do przeprowadzenia pomiarów zostanie wykorzystany niewielki dron. Z jego pomocą możliwe będzie wykonanie ekspertyz dotyczących wilgotności w atmosferze, pionowego profilu temperatury, a także temperatury przypowierzchniowej strefy oceanu.

Projekt jest współfinansowany m.in. przez Europejską Radę Nauki (ERC), a także amerykański Urząd Oceanograficzny i Atmosferyczny (NOAA). Powstały przy pomocy Światowego Programu Badań Klimatu (WCRP).

źródło: EUREC4A/ATOMIC, zdj. główne – Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.