Wyniki “Barometru Flotowego 2020” przygotowanego przez Arval Mobility Observatory zdecydowanie napawają optymizmem. Jak czytamy w raporcie, w ciągu najbliższych 3 lat niemal co piąta firma w Polsce będzie korzystać z samochodów w pełni elektrycznych. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z raportu?
Spis treści
Firmy dbają o środowisko
Arval Mobility Observatory zbadał o obecny stan floty przedsiębiorstw działających w Polsce. Okazuje się, że firmy mają na uwadze stan środowiska oraz cele redukcji emisji dwutlenku węgla. Już dziś co druga z nich wdrożyła lub planuje wdrożyć alternatywne rozwiązania mobilne dla pracowników. Takie zmiany poczyniły głównie duże przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 500 pracowników.
– Popyt na nowe samochody w Polsce, również elektryczne, w przeważającej części kreują firmy. Przykładami największych inwestycji w EV jest m.in. niedawna umowa na dostawę 40 zeroemisyjnych pojazdów dostawczych do floty InPost, czy też 500 całkowicie elektrycznych samochodów, które udostępnił operator car-sharingu innogyGO! Aby polskie przedsiębiorstwa nabywały EV na większą skalę, konieczne jest jednak wdrożenie skutecznego systemu wsparcia, co jest szczególnie istotne w niekorzystnych warunkach ekonomicznych wywołanych pandemią COVID-19 – stwierdził Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Dodatkowo 18% krajowych firm w ciągu najbliższych 3 lat zamierza włączyć do swojej floty pojazdy w pełni elektryczne (BEV), natomiast 22% – hybrydy typu plug-in (PHEV).
Dlaczego firmy wybierają elektryki?
Autorzy raportu przedstawili powody, dla których managerowie firm decydują się na włączenie pojazdów elektrycznych (BEV) do swoich flot. Jako najważniejsze wymienili:
- obniżenie emisji zanieczyszczeń,
- redukcja kosztów paliwa,
- mniejsze koszty utrzymania pojazdów.
– Firmy wdrażające pojazdy elektryczne są świadome ekologicznych, użytkowych oraz finansowych korzyści wynikających z tego faktu. Analizując ekonomiczną celowość inwestycji w samochód elektryczny, należy brać pod uwagę nie tylko cenę zakupu pojazdu, ale przede wszystkim jego całkowite koszty posiadania, czyli TCO – podkreślił Albert Kania z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Jak wspomnieliśmy, popularnością cieszą się także hybrydy typu plug-in (PHEV). Autorów badania zastanawiało, co powstrzymuje przedsiębiorstwa przed wdrożeniem samochodów w pełni elektrycznych. Głównymi czynnikami zniechęcającymi okazały się:
- brak ładowarki w siedzibie firmy,
- wyższa cena pojazdów BEV niż PHEV,
- zbyt mała liczba publicznie dostępnych punktów ładowania.
Codzienne podróże do pracy
Raport wykazał także, że osoby pracujące w Polsce coraz chętniej wybierają metody dotarcia do pracy, które nie wpływają negatywnie na środowisko. Największym zainteresowaniem cieszy się komunikacja publiczna (24%).
Również pracodawcy starają się im to umożliwić, proponując alternatywne rozwiązania w zakresie mobilności, takie jak:
- wspólne przejazdy pracowników,
- korporacyjny car-sharing,
- pracowniczy wynajem samochodu,
- wynajem średnioterminowy.
Autorzy badań podkreślają, że w ciągu najbliższych 3 lat zaangażowanie firm będzie wzrastać. Ilość osób korzystających z korporacyjnego car-sharingu wzrośnie dwukrotnie (z 18 do 36%). Coraz częściej pracownicy będą wybierać także współdzielenie rowerów (21%).
Badanie objęło także inne kraje
Badanie Arval Mobility Observatory zostało przeprowadzone wśród menedżerów flot w 15 państwach Unii Europejskiej, a także Turcji, Rosji, Szwajcarii, Norwegii oraz Brazylii. Łącznie, próba objęła 5 600 firm z całego świata, w tym 323 polskie.
– Ze szczególną uwagą warto obserwować zmiany napędzane pro-ekologicznym podejściem do biznesu. Auta hybrydowe czy elektryczne dawno pożegnały niszę – to najbardziej przyszłościowy segment rynku. Bardzo interesujący jest także zwrot w kierunku alternatywnych środków mobilności, takich jak rowery czy car-sharing. To potwierdzenie, że kierunek obrany przez Arval jest słuszny, a nasze rozwiązania w tych obszarach odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientów – powiedział Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.
Źródło: orpa.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.