Elektromobilność Nowe przepisy przyspieszą rozwój elektromobilności w Polsce 27 października 2020 Elektromobilność Nowe przepisy przyspieszą rozwój elektromobilności w Polsce 27 października 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Licznik AFIR: Polska ma wiele do zrobienia w zakresie rozwoju infrastruktury dla elektromobilności W sobotę, 13 kwietnia, we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej zaczęły być stosowane przepisy AFIR. Wdrożenie tego rozporządzenia niesie ze sobą szereg wymogów, którym sprostać musi także Polska. Jak sobie z tym radzimy? Elektromobilność Witajcie w epoce baterii! Baterie niepostrzeżenie stały się integralną częścią naszego życia. Krzemowa rewolucja i potrzeba mobilności uzależniły nas od magazynowania energii elektrycznej. Dziś niemal każdy nosi w kieszeni mały magazyn energii, który umożliwia korzystanie z telefonu. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało działania, których efektem ma być przyspieszenie rozwoju nisko- i zeroemisyjnego transportu w Polsce. Wśród nich są m.in. obowiązkowe strefy czystego transportu w dużych miastach, specjalne pasy na drogach dla elektryków oraz ułatwienia w instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych. Reklama W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiły się założenia projektu noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt będzie rozpatrywany przez rząd w pierwszym kwartale 2021 roku. Nowe przepisy będą wdrażać prawo unijne oraz zalecenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska związane z elektromobilnością. Czego będą dotyczyć regulacje? W regulacjach znajdziemy szczegóły dotyczące tworzenia stref czystego transportu. Po wprowadzeniu nowych przepisów ich wyznaczenie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców stanie się obowiązkowe. Pojazdy, które będą mogły przemieszczać się w takich strefach, zostaną oznakowane. Zgodnie z zapewnieniami ministerstwa, nowe zasady ustanowią klarowne i proste zasady tworzenia uprzywilejowanych pasów ruchu dla pojazdów elektrycznych na drogach szybkiego ruchu. W tym obszarze pomoc zaoferowały samorządy oraz GDDKiA. Dodatkowo projekt reguluje kwestię instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych. Wskazuje m.in. na konieczność przeprowadzenia ekspertyz dotyczących możliwości przyłączeniowych budynku oraz uzyskanie zgody wspólnoty na instalację. Zgodnie z nowymi przepisami, kierowcy pojazdów niskoemisyjnych, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, nie będą musieli uiszczać opłat drogowych i środowiskowych. Ponadto w projekcie czytamy, że inspektorzy UDT będą mogli przeprowadzać kontrolę doraźną w kilku przypadkach. Jednym z nich jest podejrzenie wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników w przypadku awarii powstałej w wyniku eksploatacji stacji oraz punktów ładowania. Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania i dostawcy usługi ładowania uzyskają indywidualny kod identyfikacyjny. Jak będzie wyglądać przyszłość transportu w Polsce? Raport WWF Dla niezdecydowanych – carsharing Nowe regulacje będą miały na celu upowszechnienie carsharingu, czyli krótkoterminowego najmu samochodów. Kierujący takimi pojazdami będą zwolnieni z opłat za parkowanie. – W krajowych przepisach nie ma obecnie prawnie uregulowanej definicji tej formy najmu, dlatego propozycja takiego przepisu została dodana do projektowanych zmian – czytamy. – Dodatkowo, stworzony został system zachęt dla użytkowników oraz operatorów zajmujących się świadczeniem takiej usługi, m.in. zwolnienie z obowiązku opłaty za parkowanie w przestrzeni miejskiej oraz możliwość poruszania się po buspasach. Źródło: PAP Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.