Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Jak będzie wyglądać przyszłość transportu w Polsce? Raport WWF

transport

Jak będzie wyglądać przyszłość transportu w Polsce? Raport WWF

WWF stara się wpływać na dobrostan fauny i flory już od 60 lat. Niedawno fundusz razem z Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) opracował raport o polskim transporcie przyszłości. Bilans „Zeroemisyjna Polska 2050” trafił do senatu.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Symbolem jednej z najbardziej znanych organizacji ekologicznych jest panda wielka. Jednak w polu zainteresowania WWF znajduje się całe środowisko, w tym wpływ działalności człowieka na ekosystem. Z tego powodu, wspólnie z wieloma organizacjami i firmami, WWF stworzył wyczerpujący raport o tym, jak może i powinna wyglądać przyszłość krajowego transportu.

Kto zanieczyszcza środowisko? My sami

Przygotowaniu raportu przyświecała idea osiągnięcia neutralności klimatycznej w wymiarze globalnym. Pod tym hasłem można rozumieć harmonię pomiędzy emitowaniem oraz pochłanianiem gazów cieplarnianych. Cel powinien zostać osiągnięty maksymalnie do 2050 roku.

Branża transportowa powoduje ogromne zanieczyszczenie środowiska. Jest to gałąź najbardziej przyczyniająca się do ciągłego wzrostu ilości CO2 emitowanych do atmosfery. Sektor ten odpowiada za 28% emisji CO2 w UE, a w Polsce wartość ta wynosi 15%. Według wyników opublikowanych w raporcie najwięcej zanieczyszczeń pochodzi z transportu drogowego (aż 98%), głównie z samochodów osobowych (61%). 

Rozwiązaniem jest elektromobilność

WWF wraz z FPPE poszukiwali rozwiązań dla polepszenia klimatu i uniknięcia katastrofy klimatycznej. Rozwiązania tych problemów warto szukać w metamorfozie transportu drogowego. Wprowadzanie coraz większej ilości samochodów elektrycznych to rozwiązanie przyszłości. 

Ogromny wpływ na rozwój elektromobilności w Polsce będą mieć politycy, którzy powinni wprowadzić dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych i sieci ładowania oraz reformy systemu podatkowego wspierając inwestycje w elektromobilność. Trzeba również pochylić się nad powolną rezygnacją z rejestracji dodatkowych pojazdów spalinowych oraz autobusów LNG i CNG.

Rafał Bajczuk z FPPE komentuje przemiany sektora transportu w Polsce:

Elektryfikacja transportu postępuje na naszych oczach. W ciągu najbliższych dziesięciu lat będziemy świadkami upowszechnienia się elektrycznych pojazdów, najpierw w miastach, a później w całych państwach […]. Dla Polski jest to historyczna szansa, zarówno pod kątem ochrony środowiska, jak i modernizacji naszej gospodarki. 

Podróże międzymiastowe

Aby zmienić przyszłość transportu w Polsce, należy zainteresować społeczeństwo transportem publicznym: zarówno elektrycznymi pojazdami, jak i podróżowaniem koleją. Podczas analizy raportu można zauważyć, że w niektórych rejonach Polski samochody osobowe ciągle dominują nad transportem publicznym.

Na torach

Aby pozbyć się zanieczyszczeń, trzeba także przekształcić sektor kolei. Istotne jest wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) do 2023 roku. Ponadto trzeba powołać fundusz finansujący inwestycje kolejowe „Kolej na Gospodarkę”, dopracować infrastrukturę oraz obniżyć ceny biletów.

droga

Zakorkowane centrum

Niektóre miasta powoli wprowadzają ograniczenia przywilejów dla osobówek w centrum. Można jednak zaobserwować, że część tych rozwiązań nie jest praktyczna. Taka sytuacja miała miejsce w Krakowie, jednak regulacja nie została wprowadzona ze względów logistycznych. 

Są również miasta, z których można brać przykład. W Warszawie najczęściej wybieraną formą przemieszczania się jest ruch pieszy i rowerowy. Jazda rowerem to wspaniała alternatywa dla poprawy własnego stanu zdrowia, jak i całego środowiska.

Perspektywy na przyszłość

Pierwszym krokiem dla poprawy stanu środowiska jest rezygnacja z węgla i przejście na źródła zielonej energii. Dekarbonizacja to kluczowy etap w rewolucji sektora transportu. Elektromobilność może być wykorzystana zarówno w transporcie osobowym, jak i dostawczym. W raporcie WWF i FPPE zwrócono uwagę na powołanie Krajowego Funduszu Inwestycji w Infrastrukturę Rowerową. Przyszłością Polski jest niewątpliwie budowa ścieżek rowerowych (5 tys. km tras do 2030 roku).

Dzięki wprowadzeniu rozwiązań zeroemisyjnych możemy zmieniać naszą teraźniejszość i przyszłość. Zdecydowana poprawa jakości powietrza, więcej miejsc pracy w sektorze elektromobilności i niezależność energetyczna powinny skłonić nas do podejmowania świadomych decyzji i przemyśleń w kwestii zeroemisyjności.

W prace nad powyższym raportem zaangażowali się m.in.: AMAZON Polska, BNP Paribas Bank Polska, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, IKEA, ING Bank Śląski, Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO, Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami, Polski Alarm Smogowy, Polski Klub Ekologiczny i Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe, ProKolej, Ministerstwo Infrastruktury, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, WiseEuropa.

Źródło: wwf.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.