Ochrona środowiska Czesi chcą dostępu do morza. Przekopią kanał wodny do Polski12 October 2020 Ochrona środowiska Czesi chcą dostępu do morza. Przekopią kanał wodny do Polski12 October 2020Przeczytaj także Ekologia Informacja o śladzie węglowym na biletach komunikacji miejskiej w Krakowie. Dobra praktyka czy samorządowy greenwashing? W ubiegłym tygodniu miasto Kraków zaprezentowało nowy wzór biletów komunikacji miejskiej. Na dokumencie ma pojawić się informacja w jakim stopniu podróż tramwajem czy autobusem wpływa na redukcję śladu węglowego. Czy jednak dane te faktycznie mówią coś więcej o wpływie transportu publicznego na środowisko? I jak umieszczanie ich na bilecie ma przekonać tych, którzy biletów nie kupują? Reklama Ekologia Czym jest ekocyd? Zbrodnie na naturze znamy już od lat 70. W obliczu wyniszczających naturę konfliktów zbrojnych i katastrofy klimatycznej warto zadać sobie pytanie: “Czym jest ekocyd?”. Termin ten znany jest już od lat 70. ubiegłego stulecia, jednak niestety wraz z kolejnymi działaniami człowieka i zmianami klimatycznymi, nabiera coraz większego znaczenia i aktualności Informacja brzmi, jak kreatywny żart na prima aprilis. Tymczasem są to realne plany czeskiego rządu, które ujawnił na Twitterze czeski minister transportu Karel Havliček. Inwestycja zakłada budowę kanału wodnego do ujścia Morza Bałtyckiego tak, aby Czesi uzyskali dostęp do Bałtyku.ReklamaReklamaŚmiała i droga inwestycjaPlan Czechów jest śmiały i kosztowny. Jeśli dojdzie do skutku, będzie to jedna z najdroższych inwestycji gospodarki wodnej w Europie. Technicznie rzecz biorąc, kanał miałby 40 m szerokości i 5 metrów głębokości. Łączyłby z jednej strony Odrę z Bałtykiem oraz z Dunajem i Morzem Czarnym. Susza rolnicza znika po deszczach. Susza hydrologiczna wciąż jest problememNasi sąsiedzi chcą przekonać polski rząd do wspólnego działania nad powstaniem kanału. Koszt przedsięwzięcia ma wynosić 0,5 mld euro ze strony czeskiej i 1 mld ze strony polskiej. Celem ma być wzmocnienie wymiany towarów pomiędzy portami Szczecin- Świnoujście a Wrocławiem i Górnym Śląskiem oraz Czechami. ReklamaJak czytamy na Twitterze czeskiego ministra:Ważny krok w celu umocnienia transportowego, gospodarczego, energetycznego, wodnego i rekreacyjnego regionu morawsko-śląskiego. Międzynarodowy projekt wzmocnienia żeglugi Odry na odcinku Koźle – Ostrawa dostał właśnie zielone światło dla rządu.„Najgłupszy pomysł w historii”?Czeski projekt spotkał się ze zdecydowanym sprzeciwem ekologów. Twierdzą oni, że może on wywołać poważną katastrofę ekologiczną i hydrologiczną.Czy w Polsce zabraknie wody pitnej? Światowy Dzień RzekOrganizacja Greenpeace nie zostawia na inwestycji suchej nitki, określając ją na swoim Twitterze najgłupszym pomysłem w historii.Gdyby była nagroda za najbardziej bezsensowny projekt, ten kanał byłby gorącym kandydatem, a krytyka ekspertów i opinii publicznej jest dość oczywista. Ekonomiczne i ekologiczne samobójstwo, korytarz zniszczyłby pozostałości stosunkowo naturalnych ekosystemów i miałby negatywny wpływ na krajobraz i reżim wodny.O bezsensowności ekonomicznej i gospodarczej projektu wypowiada się również Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Twierdzi on, że kanał pogłębi tylko kryzys wodny, z jakim zmaga się Polska i nie przyniesie żadnych wymiernych korzyści.– Żadne inwestycje w drogi wodne nie są nam potrzebne. Zlikwidowany właśnie resort ministra Grabarczyka (Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – red.) za 100 mld zł chciał regulować rzeki. Niszczymy przyrodę, zwiększamy efekt powodziowy, a w Polsce nie ma wody w rzekach, żeby nimi pływać.Źródło: money.plArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.