Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Czesi chcą dostępu do morza. Przekopią kanał wodny do Polski

Czesi chcą dostępu do morza. Przekopią kanał wodny do Polski

Informacja brzmi, jak kreatywny żart na prima aprilis. Tymczasem są to realne plany czeskiego rządu, które ujawnił na Twitterze czeski minister transportu Karel Havliček. Inwestycja zakłada budowę kanału wodnego do ujścia Morza Bałtyckiego tak, aby Czesi uzyskali dostęp do Bałtyku.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Śmiała i droga inwestycja

Plan Czechów jest śmiały i kosztowny. Jeśli dojdzie do skutku, będzie to jedna z najdroższych inwestycji gospodarki wodnej w Europie. Technicznie rzecz biorąc, kanał miałby 40 m szerokości i 5 metrów głębokości. Łączyłby z jednej strony Odrę z Bałtykiem oraz z Dunajem i Morzem Czarnym. 

Nasi sąsiedzi chcą przekonać polski rząd do wspólnego działania nad powstaniem kanału. Koszt przedsięwzięcia ma wynosić 0,5 mld euro ze strony czeskiej i 1 mld ze strony polskiej. Celem ma być wzmocnienie wymiany towarów pomiędzy portami Szczecin- Świnoujście a Wrocławiem i Górnym Śląskiem oraz Czechami.

Jak czytamy na Twitterze czeskiego ministra:

Ważny krok w celu umocnienia transportowego, gospodarczego, energetycznego, wodnego i rekreacyjnego regionu morawsko-śląskiego. Międzynarodowy projekt wzmocnienia żeglugi Odry na odcinku Koźle – Ostrawa dostał właśnie zielone światło dla rządu.

„Najgłupszy pomysł w historii”?

Czeski projekt spotkał się ze zdecydowanym sprzeciwem ekologów. Twierdzą oni, że może on wywołać poważną katastrofę ekologiczną i hydrologiczną.

Organizacja Greenpeace nie zostawia na inwestycji suchej nitki, określając ją na swoim Twitterze najgłupszym pomysłem w historii.

Gdyby była nagroda za najbardziej bezsensowny projekt, ten kanał byłby gorącym kandydatem, a krytyka ekspertów i opinii publicznej jest dość oczywista. Ekonomiczne i ekologiczne samobójstwo, korytarz zniszczyłby pozostałości stosunkowo naturalnych ekosystemów i miałby negatywny wpływ na krajobraz i reżim wodny.

O bezsensowności ekonomicznej i gospodarczej projektu wypowiada się również Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Twierdzi on, że kanał pogłębi tylko kryzys wodny, z jakim zmaga się Polska i nie przyniesie żadnych wymiernych korzyści.

– Żadne inwestycje w drogi wodne nie są nam potrzebne. Zlikwidowany właśnie resort ministra Grabarczyka (Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – red.) za 100 mld zł chciał regulować rzeki. Niszczymy przyrodę, zwiększamy efekt powodziowy, a w Polsce nie ma wody w rzekach, żeby nimi pływać.

Źródło: money.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.