Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Floty w Polsce coraz częściej wybierają elektromobilne rozwiązania

Flota w Polsce

Floty w Polsce coraz częściej wybierają elektromobilne rozwiązania

Wyniki “Barometru Flotowego 2020” przygotowanego przez Arval Mobility Observatory zdecydowanie napawają optymizmem. Jak czytamy w raporcie, w ciągu najbliższych 3 lat niemal co piąta firma w Polsce będzie korzystać z samochodów w pełni elektrycznych. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z raportu?

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Firmy dbają o środowisko

Arval Mobility Observatory zbadał o obecny stan floty przedsiębiorstw działających w Polsce. Okazuje się, że firmy mają na uwadze stan środowiska oraz cele redukcji emisji dwutlenku węgla. Już dziś co druga z nich wdrożyła lub planuje wdrożyć alternatywne rozwiązania mobilne dla pracowników. Takie zmiany poczyniły głównie duże przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 500 pracowników. 

– Popyt na nowe samochody w Polsce, również elektryczne, w przeważającej części kreują firmy. Przykładami największych inwestycji w EV jest m.in. niedawna umowa na dostawę 40 zeroemisyjnych pojazdów dostawczych do floty InPost, czy też 500 całkowicie elektrycznych samochodów, które udostępnił operator car-sharingu innogyGO! Aby polskie przedsiębiorstwa nabywały EV na większą skalę, konieczne jest jednak wdrożenie skutecznego systemu wsparcia, co jest szczególnie istotne w niekorzystnych warunkach ekonomicznych wywołanych pandemią COVID-19 stwierdził Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Dodatkowo 18% krajowych firm w ciągu najbliższych 3 lat zamierza włączyć do swojej floty pojazdy w pełni elektryczne (BEV), natomiast 22% – hybrydy typu plug-in (PHEV). 

Dlaczego firmy wybierają elektryki?

Autorzy raportu przedstawili powody, dla których managerowie firm decydują się na włączenie pojazdów elektrycznych (BEV) do swoich flot. Jako najważniejsze wymienili:

  • obniżenie emisji zanieczyszczeń,
  • redukcja kosztów paliwa,
  • mniejsze koszty utrzymania pojazdów.

– Firmy wdrażające pojazdy elektryczne są świadome ekologicznych, użytkowych oraz finansowych korzyści wynikających z tego faktu. Analizując ekonomiczną celowość inwestycji w samochód elektryczny, należy brać pod uwagę nie tylko cenę zakupu pojazdu, ale przede wszystkim jego całkowite koszty posiadania, czyli TCOpodkreślił Albert Kania z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Jak wspomnieliśmy, popularnością cieszą się także hybrydy typu plug-in (PHEV). Autorów badania zastanawiało, co powstrzymuje przedsiębiorstwa przed wdrożeniem samochodów w pełni elektrycznych. Głównymi czynnikami zniechęcającymi okazały się:

  • brak ładowarki w siedzibie firmy,
  • wyższa cena pojazdów BEV niż PHEV,
  • zbyt mała liczba publicznie dostępnych punktów ładowania.

Codzienne podróże do pracy

Raport wykazał także, że osoby pracujące w Polsce coraz chętniej wybierają metody dotarcia do pracy, które nie wpływają negatywnie na środowisko. Największym zainteresowaniem cieszy się komunikacja publiczna (24%).

Również pracodawcy starają się im to umożliwić, proponując alternatywne rozwiązania w zakresie mobilności, takie jak:

  • wspólne przejazdy pracowników,
  • korporacyjny car-sharing,
  • pracowniczy wynajem samochodu,
  • wynajem średnioterminowy.

Autorzy badań podkreślają, że w ciągu najbliższych 3 lat zaangażowanie firm będzie wzrastać. Ilość osób korzystających z korporacyjnego car-sharingu wzrośnie dwukrotnie (z 18 do 36%). Coraz częściej pracownicy będą wybierać także współdzielenie rowerów (21%).

Badanie objęło także inne kraje

Badanie Arval Mobility Observatory zostało przeprowadzone wśród menedżerów flot w 15 państwach Unii Europejskiej, a także Turcji, Rosji, Szwajcarii, Norwegii oraz Brazylii. Łącznie, próba objęła 5 600 firm z całego świata, w tym 323 polskie.

– Ze szczególną uwagą warto obserwować zmiany napędzane pro-ekologicznym podejściem do biznesu. Auta hybrydowe czy elektryczne dawno pożegnały niszę – to najbardziej przyszłościowy segment rynku. Bardzo interesujący jest także zwrot w kierunku alternatywnych środków mobilności, takich jak rowery czy car-sharing. To potwierdzenie, że kierunek obrany przez Arval jest słuszny, a nasze rozwiązania w tych obszarach odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientówpowiedział Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.

Źródło: orpa.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.