Elektromobilność Formuła E już w ten weekend 14 grudnia 2018 Elektromobilność Formuła E już w ten weekend 14 grudnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Formuła E, całkowicie elektryczna seria wyścigów otwartych FIA, rusza już w ten weekend. Start piątego sezonu wyścigów elektryków będzie miał miejsce w Ad Diriyah ePrix w Arabii Saudyjskiej. Nowa edycja to nowe tory, zespoły, sterowniki oraz zasady, a także auta, które zapewnią lepsze wrażenia niż rok temu. Reklama W 2014 r. Formuła E traktowana była jako „seria spec” – seria wyścigów, w której wszystkie samochody mają te same możliwości techniczne i różnią się tylko pod względem sterowników i drobnych zmian konfiguracji, takich jak tuning zawieszenia, ciśnienie w oponach itp. Z czasem auta zyskały więcej możliwości, a przepisy umożliwiły rozwój różnych opcji napędowych. Gen 2 w Formule E – większa moc i wyścig bez konieczności ładowania baterii W tym roku wszystko się zmieniło wraz z wprowadzeniem podwozia Gen 2 w Formule E, które przełoży się na znacznie więcej mocy i energii, a przede wszystkim umożliwi ukończenie pełnego wyścigu bez konieczności ładowania i wymiany. W poprzednich latach akumulatory w specyfikacji podwozia nie były wystarczająco duże, aby wytrzymać pełny dystans wyścigowy. Ponadto wyścigi odbywały się w środowisku miejskim i na tymczasowych torach, bez możliwości wymiany baterii. Dlatego też kierowcy przesiadali się w połowie wyścigu do innego auta. Było to mylące dla widzów i budziło śmiech wśród fanów sportów motoryzacyjnych. Od tej edycji powinno się to zmienić. Nowe samochody Formuły E mają około dwukrotnie większą pojemność energetyczną dzięki nowej baterii dostarczanej przez McLarena i Atieva (dział technologii Lucid Motors). Oznacza to, że mogą pracować przez całe 45-minutowych wyścigu bez konieczności wymiany. Ponadto auta mają znacznie więcej mocy – do 250 kW (335 KM) dla pojazdu o wadze około 900 kg. Umożliwia to osiągnięcie prędkości maksymalnej 280 km/h (174 mil/h) i i rozpędzenie się od 0 do 100 km/h (0-62 mil/h) w około 2,8 sekundy. Zespoły Formuły E Zmiany te spowodowały wzrost liczby producentów. W przyszłym roku seria obejmuje 11 zespołów z 9 różnymi układami napędowymi (układy Venturiego i Audi). Jest też 6 głównych producentów samochodów z zespołami w tej serii – Audi, Jaguar, Nissan, BMW, DS (Citroen) i Mahindra. Pozostałe zespoły to producenci startupów (NIO, Venturi) lub zespoły wyścigowe (HWA Racelab, Geox Dragon (Penske), Envision Virgin Racing). Porsche i Mercedes-Benz są na uboczu tym razem, choć obie firmy planują wprowadzić swoje auta w przyszłym sezonie. Wraz z najlepszymi producentami ścigają się również najlepsi kierowcy (również z Formuły 1). Zmieniły się również zasady – teraz wyścigi będą trwały 45 minut (plus jedno okrążenie po upłynięciu limitu czasu). Kierowcy mają także dodatkową możliwość aktywacji o 25 kW mocy, aby zachęcić ich do ataku i sprawić, by wyścigi były bardziej ekscytujące i nieobliczalne. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.