Już wkrótce turystów do Morskiego Oka będą woziły busy elektryczne. List intencyjny w tej sprawie podpisali 28 lutego 2025 r.: dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, Starosta Tatrzański, Wójt Gminy Bukowina Tatrzańska i przedstawiciele Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka z Gminy Bukowina Tatrzańska. W rozmowach uczestniczyła minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Dzisiaj też podpisano umowy na dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka oraz aktualizacji planu ochrony Tatrzańskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 2000.
Konie tylko na odcinku od Palenicy Białczańskiej do Wodogrzmotów Mickiewicza
Busy elektryczne pokonywać będą pełną trasę – od Palenicy Białczańskiej do Włosienicy. Na odcinku od Palenicy Białczańskiej do Wodogrzmotów Mickiewicza turyści będą mogli skorzystać również z tradycyjnego transportu z wykorzystaniem zaprzęgów konnych.
To historyczny moment i długo wyczekiwane porozumienie – podkreśliła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska – Konie, pracujące dotychczas na trasie do Morskiego Oka będą pracowały lżej. Z dotychczasowego siedmiokilometrowego odcinka trasy zejdziemy do 2,5 kilometrów. Cieszę się i dziękuję wszystkim stronom, które dołożyły swoich starań, aby doszło do podpisania dzisiejszego listu intencyjnego. Zarówno stronie samorządowej, która dbała o lokalną społeczność, ale też miała zrozumienie dla oczekiwań społecznych, przedstawicielom Tatrzańskiego Parku Narodowego i grupie wozaków, która pracuje nad Morskim Okiem.
– Ustaliliśmy, że transport konny na trasie do Morskiego Oka będzie wykonywany wozami o nieco mniejszych gabarytach i na krótszej trasie. Przechodzimy z wykorzystania konia jako środka transportu do traktowania go jako atrakcji turystycznej – dodał dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego Szymon Ziobrowski
Zgodnie z listem intencyjnym fiakrzy będą realizować przewozy kulturowe fasiągami (zaprzęgami konnymi) na najbardziej płaskim odcinku, od Palenicy Białczańskiej do Wodogrzmotów Mickiewicza. Pełną trasę, od Palenicy Białczańskiej do Włosienicy, turyści będą mogli pokonać korzystając z bezemisyjnego transportu elektrycznego.
Już w tym sezonie turyści będą mieli wybór – będą mogli pójść do Morskiego Oka, skorzystać z transportu busami elektrycznymi lub podjechać do Wodogrzmotów Mickiewicza konnym zaprzęgiem. Udało nam się porozumieć w tej sprawie – powiedziała ministra klimatu i środowiska.
Zmieniamy oblicze Tatrzańskiego Parku Narodowego
Podpisano umowy na dwie kluczowe inwestycje na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego – dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka oraz aktualizacji planu ochrony Tatrzańskiego parku Narodowego i obszaru Natura 2000.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczą na te dwa kluczowe dla TPN projekty blisko 10 mln zł.
Nowa kanalizacja o długości 4,9 km pozwoli na podłączenie istniejących obiektów do systemu odprowadzania ścieków, a prace nad projektem mają zakończyć się jeszcze w tym roku. Rejon Wiktorówek odwiedzają dziennie tysiące turystów, a dotychczasowe rozwiązania (przydomowe oczyszczalnie i zbiorniki na fekalia) niestety grożą zanieczyszczeniem środowiska.
Budowa kanalizacji w Dolinie Filipka jest częścią szerszego planu poprawy gospodarki ściekowej w Tatrach. W ostatnich latach podłączono do sieci kanalizacyjnej m.in. schronisko na Hali Kondratowej, a kolejne inwestycje obejmują inne strategiczne lokalizacje w parku.
W ramach budowy kanalizacji z Brzezin do Hali Gąsienicowej powstanie nie tylko system kanalizacyjny, ale również infrastruktura towarzysząca, obejmująca zasilanie średnim napięciem oraz kanalizację pod światłowód. W Dolinie Białki trwa proces uzyskiwania prawomocnego pozwolenia na budowę oczyszczalni ścieków na Łysej Polanie, a jeszcze przed wakacjami planowane jest pozwolenie na budowę kanalizacji prowadzącej do Wodogrzmotów Mickiewicza. To pierwszy etap prac, które w przyszłości pozwolą na budowę kanalizacji kierunku Morskiego Oka.
Dofinansowujemy ochronę przyrody
Drugi z podpisanych projektów obejmuje aktualizację planu ochrony TPN obejmującego zakres planu ochrony obszaru Natura 2000 PLC120001 Tatry.
W ramach przedsięwzięcia zweryfikowane zostaną m.in. granice parku, dostosowana ewidencja gruntów w odniesieniu do użytków gruntowych, przebiegu dróg i potoków. Projekt zakłada również poprawę oznaczenia granic oraz modernizację systemu zarządzania danymi przestrzennymi.
– Zweryfikowane dane dotyczące nieruchomości pozwolą skuteczniej planować działania związane z ochroną przyrody. Sprawne zarządzanie parkiem narodowym wymaga operowania aktualnymi i wiarygodnymi danymi dotyczącymi nieruchomości, na których wykonywane są zadania z zakresu ochrony przyrody. Rzetelne opracowania dotyczące działek pozwalają prowadzić skuteczny nadzór nad terenem chronionym i bardziej efektywnie planować działania ochronne – powiedział dyrektor Tatrzańskiego parku Narodowego Szymon Ziobrowski.
Zobacz też: Górale kochają konie ”bardziej niż własne baby”. Posłanki bronią dorożek na Morskie Oko
Źródło: gov.pl
Fot. gov.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.