Ekologia Holandia testuje bariery dźwiękochłonne z łopat turbin wiatrowych. Nowy przykład upcyklingu OZE 14 lipca 2025 Ekologia Holandia testuje bariery dźwiękochłonne z łopat turbin wiatrowych. Nowy przykład upcyklingu OZE 14 lipca 2025 Przeczytaj także Ekologia Więcej PSZOK-ów, mniej pieniędzy dla gmin. Nowelizacja ustawy bez zgody samorządów Rząd przygotował nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadza nowe obowiązki, rozbudowę PSZOK-ów, liczne ulgi dla… Ekologia Zwierzęta jako sprzymierzeńcy w walce z odpadami. Jak zmieniają nasze nawyki? Coraz więcej miast szuka nowych sposobów na ograniczenie odpadów w przestrzeni publicznej. Obok klasycznych rozwiązań pojawia się kierunek, który jeszcze kilka lat temu brzmiał jak futurystyczna ciekawostka: wykorzystanie inteligencji dzikich zwierząt. Pilotaże ze Szwecji, Francji i Holandii pokazują, że ptaki i psy potrafią uczyć się nowych zachowań i realnie zmniejszać zanieczyszczenie, zwłaszcza tam, gdzie tradycyjne metody zawodzą. Dziś o takich projektach mówi się nie tylko jako o ciekawostkach, lecz jako o realnych rozwiązaniach, które wymagają rzetelnej oceny. W całej Europie rośnie liczba wycofywanych z eksploatacji turbin wiatrowych. Choć stalowe wieże i generatory da się stosunkowo łatwo przetworzyć, to kompozytowe łopaty wirników stanowią poważne wyzwanie, są duże, lekkie, odporne na degradację i trudne do recyklingu. Do tej pory trafiały głównie na składowiska lub były współspalane w cementowniach. Holandia postanowiła to zmienić Reklama Spis treści ToggleInnowacja przy autostradzie A58Zakres testów i planowane badaniaProblem z łopatami narastaA co z Polską?Nowe życie, nowe funkcje Innowacja przy autostradzie A58 W lipcu 2025 roku w Holandii uruchomiono pierwszy na świecie pilotażowy odcinek ekranu akustycznego wykonanego z zużytych łopat turbin wiatrowych. Instalację postawiono wzdłuż autostrady A58, w pobliżu parkingu Kloosters niedaleko Eindhoven. Ekran, nazwany Blade Barrier, to: 60 metrów długości, trzy łopaty turbinowe: dwie pełne, jedna przecięta, 3 metry wysokości – uzyskane dzięki osadzeniu łopat na niewielkich wałach ziemnych. Konstrukcja nie wymagała betonowych fundamentów, a jej montaż zajął zaledwie kilka dni. Całość wpisuje się w holenderską strategię rozwoju infrastruktury zgodnej z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym (Circular Infrastructure). Zakres testów i planowane badania Pilotaż potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie holenderski zarząd dróg Rijkswaterstaat i partnerzy technologiczni sprawdzą m.in.: właściwości akustyczne łopat jako bariery dźwiękowej, odporność materiału na warunki atmosferyczne (UV, deszcz, mróz), bezpieczeństwo użytkowania w kontekście dróg szybkiego ruchu, wpływ na krajobraz i akceptację społeczną. Jeśli wyniki testów będą pozytywne, Holandia planuje wykorzystać stare łopaty na szerszą skalę – jako ekrany przy autostradach, liniach kolejowych, a nawet wokół farm fotowoltaicznych i terenów przemysłowych. Upcykling turbin wiatrowych. Jak powstają głośniki z łopat wiatraków? Problem z łopatami narasta Szacuje się, że do 2030 roku w Europie wycofanych zostanie ponad 25 tysięcy łopat turbin, a do 2050 roku – nawet 200 tysięcy. Ponieważ są one wykonane głównie z włókien szklanych i żywic epoksydowych, tradycyjny recykling jest kosztowny i energochłonny. Dlatego coraz częściej mówi się o upcyklingu – wtórnym wykorzystaniu materiałów w nowych zastosowaniach, które przedłużają ich życie. Przykłady takich działań obejmują: budowę mebli miejskich i wiat przystankowych z łopat, wykorzystanie ich jako przekrycia magazynów rolniczych, a teraz także jako infrastruktura akustyczna przy drogach. A co z Polską? W Polsce temat recyklingu i ponownego wykorzystania łopat turbin wiatrowych dopiero zaczyna być realnie rozwijany, jednak pojawiają się już pierwsze konkretne wdrożenia. Najbardziej znany przykład to most pieszy nad rzeką Szprotawa, zbudowany w 2021 roku przez firmę Anmet we współpracy z GP Renewables. Konstrukcja powstała z dwóch zużytych łopat turbiny wiatrowej, które po odpowiednim przygotowaniu zostały wykorzystane jako belki nośne. Most nie tylko spełnia funkcję infrastrukturalną, ale stał się także symbolem idei upcyklingu i zrównoważonej gospodarki materiałowej. Jego budowa zajęła zaledwie kilka dni, a całość została zaprojektowana tak, by zminimalizować potrzebę użycia betonu czy stali. To pierwsza tego typu realizacja w Polsce (i jedna z pierwszych w Europie), która pokazuje, że nawet trudne w recyklingu kompozyty mogą znaleźć drugie życie w użytecznych i trwałych obiektach inżynierskich. Choć brakuje jeszcze systemowego podejścia do tego typu rozwiązań, przykład ze Szprotawy pokazuje, że również w Polsce możliwe jest wdrażanie praktyk gospodarki o obiegu zamkniętym w sektorze energetyki wiatrowej. Nowe życie, nowe funkcje Projekt Blade Barrier to przykład tego, jak energia odnawialna może zatoczyć pełne koło, od produkcji prądu po wsparcie dla komfortu akustycznego mieszkańców. Z odpadu – w zasób. Łopaty zyskują nowe życie jako elementy infrastruktury publicznej.Taki sposób myślenia, zgodny z ideą zero waste, staje się coraz ważniejszy w zielonej transformacji infrastruktury publicznej. Zobacz też: Deski surfingowe z łopat turbin wiatrowych – przełom w recyklingu kompozytów Źródło: WindpowerNL.com, BrightVibes, Blade-Made Fot.: AI Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.