Wiadomości OZE Hyundai i Kia opracowują fotowoltaiczny dach dla pojazdów elektrycznych 02 listopada 2018 Wiadomości OZE Hyundai i Kia opracowują fotowoltaiczny dach dla pojazdów elektrycznych 02 listopada 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Na rynku pojawiają się nowe, solarne rozwiązania do zasilania pojazdów elektrycznych. Hyundai i Kia zaprezentowali nowy dach auta z panelami słonecznymi, który do produkcji ma trafić już w najbliższym roku. Reklama Problem z panelami słonecznymi w pojazdach polega na tym, że nie generują one wystarczającej ilości energii elektrycznej. Toyota miała już opcję dachu słonecznego na poprzednim modelu PHEV Prius, ale generowała tylko 50 W i zasilała w ten sposób jedynie wentylatory dla prądu przemiennego. Fisker miał podobną opcję dla Karmy, ale nadal instalacja solarna nie była sensownym źródłem zasilania auta. Teraz jednak Hyundai i Kia zapowiadają się z nowymi systemami, które pozwolą na realną produkcję energii elektrycznej do akumulatorów i powiększenie ich zakresu. Hyundai i Kia opracowują trzy różne ogniwa słoneczne: „System pierwszej generacji przeznaczony jest dla pojazdów hybrydowych, podczas gdy technologia drugiej generacji zapewnia półprzezroczyste systemy dachów słonecznych pojazdom ICE. Trzecia generacja technologii obejmie wprowadzenie lekkiego dachu słonecznego do pojazdów elektrycznych z akumulatorami”, wyjaśniają przedstawiciele producentów. Ogniwa słoneczne są półprzezroczyste i stanowią jednocześnie szklany dach samochodu. Twórca technologii, Jeong-Gil Park, wiceprezes działu inżynieryjno-projektowego Hyundai Motor Group, skomentował: „W przyszłości spodziewamy się, że wiele różnych rodzajów technologii generujących energię elektryczną zostanie zintegrowanych z naszymi pojazdami. Dach słoneczny jest pierwszą z tych technologii i będzie oznaczał, że samochody nie będą już biernie konsumować energii, ale zaczną ją produkować aktywnie. To dla nas ekscytujący projekt, zaprojektowanie technologii dla właścicieli pojazdów, aby pomóc im przejść od bycia konsumentami energii do bycia producentami energii”. Hyundai i Kia planują wprowadzić technologię w pojazdach już w przyszłym roku. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.