Wiadomości OZE Hyundai Nexo zaprezentowany na targach CES 16 stycznia 2018 Wiadomości OZE Hyundai Nexo zaprezentowany na targach CES 16 stycznia 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Targi CES w Las Vegas to coroczne wydarzenie, na którym prezentowane są technologiczne wynalazki z całego świata z różnych firm. W tym roku na targach obecny był również Hyundai, który przedstawił model Nexo. Istnieje szansa, że przyczyni się on do elektrycznej rewolucji w świecie motoryzacji, która dzieje się na naszych oczach. Nexo to SUV, który napędzany jest energią elektryczną. Nie jest to jednak typowy samochód elektryczny – energia potrzebna do jego zasilania jest wytwarzana z wodoru, który znajduje się w specjalnych zbiornikach. Nowy Huyndai nie będzie wymagać więc ładowania, a zatankowania wodoru, który następnie zostanie zamieniony w energię elektryczną. Rozwiązanie to ma jednak swoje minusy – jak na ten moment infrastruktura potrzebna samochodom na wodór nie jest wystarczająco rozwinięta, nawet w krajach zachodnich, choć powoli zaczyna się to zmieniać. Dla przykładu w Polsce na ten moment nie ma jeszcze ani jednej wodorowej stacji tankowania, choć spekuluje się, że Toyota wybuduje pierwszą z nich już niebawem. Reklama SUV koreańskiego producenta ma jednak wiele zalet. Zbiorniki na wodór umożliwiają pokonanie 800km – zakładając, że są uzupełnione do pełna. Silnik elektryczny, w który wyposażony jest nowy samochód Hyundaia, to 125kW. Dzięki temu auto potrafi rozpędzić się do 100km/h w 9,5 sekundy. Co więcej nie jest to model koncepcyjny ani prototypowy. Sprzedaż rozpocznie się jeszcze w tym roku, ale nie ujawniono na razie cen. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.