Wiadomości OZE Indyjskie koleje mają elektryczny pociąg 20 września 2017 Wiadomości OZE Indyjskie koleje mają elektryczny pociąg 20 września 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? W ciągu ostatnich miesięcy u niektórych przewoźników kolejowych nastąpiły pewne zmiany. Network Rail w Wielkiej Brytanii postanowiło rozwinąć sieć zelektryfikowanych torów kolejowych, a holenderskie pociągi rozpoczęły jazdę z wykorzystaniem energii wiatrowej. Do tego grona dołączyły także Indie, które do 2033 roku chcą zredukować emisję dwutlenku węgla do atmosfery o trzydzieści trzy procent, dlatego poczyniły w tym kierunku pierwszy, bardzo ciekawy, krok. Reklama Indyjskie koleje wypuściły na tory pociąg DEMU (Diesel Electric Multi Unit) wyposażony w instalację słoneczną, który kursuje na linii Delhi – Farukh. Szesnaście paneli słonecznych jest zlokalizowanych na dachach sześciu wagonów. Pojedynczy panel ma moc 300 Wp. Pociąg posiada awaryjne zasilanie, dzięki czemu może pracować na baterii co najmniej siedemdziesiąt dwie godziny. Wprowadzanie na tory pociągów DEMU, napędzanych energią słoneczną, pozwala indyjskim kolejom wypełnić długofalowy plan dotyczący redukcji emisji dwutlenku węgla oraz zwiększenia wykorzystania odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby. Wedle założeń pociągi typu DEMU będą początkowo jeździć na trasach miejskich, a następnie na dalekobieżnych. Kursy na mniejsze odległości są traktowane jako pewien test całego rozwiązania. W ciągu najbliższych tygodni na indyjskie tory ma wyjechać pięćdziesiąt pociągów tego rodzaju. Dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania indyjskie koleje będą w stanie zaoszczędzić nawet miliard dolarów rocznie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.