Wiadomości OZE Innowacyjna droga sama naładuje baterie poruszających się po niej elektryków. W testach w Szwecji bierze udział Solaris 01 października 2019 Wiadomości OZE Innowacyjna droga sama naładuje baterie poruszających się po niej elektryków. W testach w Szwecji bierze udział Solaris 01 października 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Trolejbus marki Solaris zostanie przystosowany do testów na innowacyjnej drodze elektrycznej, która automatycznie wykrywa i ładuje pojazdy elektryczne. Jest to część projektu „EVolution Road” („Elektryczna droga”) realizowanego w Szwecji. Reklama „EVolution Road” zgodnie z założeniami projektu ma być drogą elektryczną, podczas jazdy którą automatycznie ładować się będą pojazdy elektryczne. W realizację projektu zainicjowanego przez szwedzką firmę Elonroad AB oraz Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Lund zaangażowało się szwedzkie przedstawicielstwo polskiej firmy Solaris. Na potrzeby testów dostarczy specjalny trolejbus. Ma on kursować na testowej trasie położonej w Lund w południowej Szwecji. Odcinek testowy ma mieć długość jednego kilometra. Będzie on wyposażony w szyny elektryczne, z których napięcie Solaris Trollino odbierze poprzez specjalnie opracowany agregat zainstalowany w podwoziu. Ładowanie ma się odbywać po połączeniu odbiornika z szyną. Solaris ma być ponadto odpowiedzialny za rozwój integracji między pokładowymi systemami ładowania, a odbiornikiem przewodzącym. Rozpoczęcie budowy testowej trasy zaplanowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku. Cały projekt potrwa trzy lata, a jego łączna wartość to 9 mln euro. Głównym inwestorem ma być Szwedzkie Ministerstwo Transportu. Ładowanie pojazdów elektrycznych poprzez kontakt odbiornika z szyną to jednak nie jedyna innowacja cechująca ten projekt. W założeniu ma on rozwijać również technologię V2X (vehicle to everything). Droga elektryczna, wykorzystując komunikację bezprzewodową, ma identyfikować zbliżające się pojazdy elektryczne, a następnie aktywować szyny do przekazania prądu. Ogromną zaletą tego rodzaju ładowania jest to, że pojazd ma praktycznie stałą styczność ze źródłem ładowania. Dzięki temu nie ma potrzeby stosowania dużej liczby baterii trakcyjnych. To z kolei przekłada się na niższe koszty zakupu i utrzymania oraz większą zgodność ze środowiskiem naturalnym. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.