Polska Już dziś do gdańskiego zoo dojedziemy autonomicznym autobusem! 06 września 2019 Polska Już dziś do gdańskiego zoo dojedziemy autonomicznym autobusem! 06 września 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Już dziś do gdańskiego zoo będzie można dojechać autonomicznym autobusem napędzanym silnikiem elektrycznym. To na razie faza testowa. „Kierowcą” będzie co prawda komputer, ale dla bezpieczeństwa na pokładzie znajdzie się także człowiek – operator. Reklama Gdańsk bierze udział w międzynarodowym projekcie Sohjoa Balti, wynikiem czego na ulice miasta trafią dwa autonomiczne autobusy. Na razie sprawdzany będzie jeden. Wyjedzie w piątek, 6 września i będzie użytkowany przez 24 dni, siedem dni w tygodniu. Jak i gdzie z niego korzystać? Bez kierowcy, spalin i z krótkim czasem oczekiwania Autobus EZ10 firmy EasyMile sterowany komputerem będzie jeździł przynajmniej dwa razy na godzinę, czas oczekiwania będzie więc krótki. Przystanek początkowy znajduje się przy ulicy Spacerowej. Trasa wiedzie przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym (i z powrotem). Maszyna pomieści dziewięć osób. Pasażerowie nie zapłacą za bilet. Trasa jest zaprogramowana i sterowana przez komputer. Niemniej w pojeździe będzie znajdował się operator na wypadek nieplanowanych zdarzeń, czy pojawienia się przeszkód. EZ10 ma silnik elektryczny, nie wydziela spalin i jest cichy. Drugi pojazd jest traktowany jako zastępczy. Obecnie po zakończeniu mapowania trasy trwają szkolenia operatorów. Źródło: gdańsk.pl Źródło zdjęcia: Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.