Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Kampania “Kraina GOZ” – życie w duchu minimalizmu

Kampania “Kraina GOZ” – życie w duchu minimalizmu

Z badania SW Research wynika, że ponad połowa Polaków nawet nie zetknęła się z określeniem „Gospodarka Obiegu Zamkniętego”. Ten stan ma zmienić kampania społeczna „Kraina GOZ”. W jej ramach prof. GOZ będzie wyjaśniał co to takiego i przekonywał Polaków do zmiany zachowań.

Reklama

Zaproszenie do krainy GOZ

Projekt „Kraina GOZ” ma szeroki wymiar. Oprócz kanału na Instagramie (GOZ.tagram), podcastu na temat Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZcast), organizatorzy w planach mają także uruchomienie interaktywnej platformy edukacyjnej dla uczniów szkół podstawowych (GOZedu) oraz rozpoczęcie cyklu rozmów (GOZtalk), które jesienią zwieńczy ogólnopolski kongres (GOZpodarka). Na potrzeby projektu została stworzona postać profesora GOZ, w którego wciela się aktor Tomasz Olejnik. Profesor będzie rozmawiał nie tylko ze „zwykłymi Kowalskimi”, ale też z decydentami krajowymi, samorządowcami, przedstawicielami biznesu, nauki i organizacji pozarządowych o potrzebnych zmianach w zakresie GOZ.

H65gICIw YQbQvkAHc DFtaJa51TkV09OO4mPRuULmgVZ7O2 L48q plbnXD4oGC350 uiZAIat74kHnKoWM9 jyTaGHfPicdW KdnkWTfdoN0jLseWtzrrWh7h zqNDYL84M9D3
Prof. GOZ

– Już od jakiegoś czasu czuję, że nasza bierność wobec stojących przed nami wyzwań klimatycznych jest niemoralna. Brakuje nam wrażliwości na los naszej planety, co wynika z braku zrozumienia, że jesteśmy jej częścią. Dlatego racjonalizm Profesora GOZ jest mi szczególnie bliski, uczymy się od siebie nawzajem. Dzięki niemu sam zacząłem żyć w duchu minimalizmu i zero waste, aby produkować jak najmniej śmieci i zminimalizować zostawiany przeze mnie ślad węglowy. Myślę, że dzięki Profesorowi wszyscy zrozumiemy, że małymi krokami wprowadzimy zmiany – od naszego podwórka po skalę makro. mówi Tomasz Olejnik.  

Unikaj, Używaj ponownie, Utylizuj – to proste!

Profesor GOZ w ramach kampanii przekonuje, że powinniśmy spróbować żyć w zgodzie z tzw. piramidą 3U: Unikaj, Używaj ponownie, Utylizuj. Jest to życie bez generowania niepotrzebnych śmieci, ale również bez marnotrawienia zasobów, z których na co dzień korzystamy. Chociaż Polacy nie kojarzą zbyt dobrze terminu „GOZ”, to ze stosowaniem w praktyce piramidy 3U nie jest tak źle.

– Nie przeszkadza mi to, że wielu Polaków nie wie, co to GOZ. Moim zdaniem nie chodzi już o słowa czy symbole – musimy uświadomić sobie, że mamy wpływ na rzeczywistość i czas z niego skorzystać. Żyjemy w świecie, w którym wszystko jest dostępne łatwo i szybko, a to, co sprawia trudność lub zwyczajnie przestaje być przyjemne, bez problemu zamieniamy na nowe. To musi się zmienić. Chciałbym, żebyśmy wszyscy zrozumieli, jak ważne staje się, aby zmienić dotychczasowy styl naszego życia i racjonalnie zaczęli traktować nasz jedyny i prawdziwy dom, czyli planetę tłumaczy prof. GOZ.

bmueqnTXrydHt3pL eNKVIHz5D0s40eaF1U7Xshj2FHD XwcKwaanwF1QZNlL53QC KhuXAnKyNpnit3VkaTK2lsXc9JwucoS4qOW8z5nBtdDcXvEWNyYbTObgb6LSVbVwy2hC t

Segreguj, ale też ograniczaj

Jak wynika z badania opinii zrealizowanego przez SW Research, Polacy całkiem nieźle radzą sobie ze szczytem piramidy, czyli utylizacją. Aż 72% badanych deklaruje, że segreguje wszystkie odpady, a przy tym znaczna większość ocenia, że robi to prawidłowo. Jeśli chodzi o drugie „U”, czyli „używaj ponownie” – taką postawę deklaruje niemal dwie trzecie Polaków (65%). Najgorzej jest z podstawą, czyli „unikaj”. Nie do końca potrafimy zapanować nad konsumpcjonizmem – nawet przy prostych, codziennych zakupach. Zaledwie jedna piąta Polaków deklaruje, że na zakupy zawsze udaje się z listą lub planem, a tylko co trzeci, zanim pójdzie do sklepu, sprawdza, co ma w lodówce. Efekty widać gołym okiem! Niemal 60% z badanych marnuje jedzenie w domu.

Organizatorzy kampanii “Kraina GOZ” chcą zainspirować Polaków do zmiany nawyków. Ich celem jest także uświadomienie nam wszystkim, że dbanie o planetę nie kończy się na segregowaniu śmieci i zabieraniu własnej torby na zakupy. Dla ratowania środowiska należy zrobić więcej, a przede wszystkim ograniczyć powstawanie śmieci przez zmniejszenie konsumpcji. 

Organizatorem kampanii jest Fortum – europejska firma energetyczna, której wizja strategiczna opiera się na „dążeniu do czystszego świata”.

Źródło: informacja prasowa, badanie opinii Wytwarzanie i segregacja odpadów – badanie opinii, luty 2021 r.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.