Elektromobilność Koniec bałaganu z hulajnogami elektrycznymi. Wiedeń zaostrza przepisy 20 grudnia 2022 Elektromobilność Koniec bałaganu z hulajnogami elektrycznymi. Wiedeń zaostrza przepisy 20 grudnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Hulajnogi elektryczne szturmem podbiły miasta na całym świecie. Chociaż ta forma e-mobilności to ciekawa alternatywa przemieszczania się w miastach, ich mieszkańcy często cierpią z powodu złego parkowania i szalonej jazdy. Dlatego Wiedeń od 2023 roku zaostrza przepisy i reorganizuje cały system. Reklama Hulajnogi elektryczne, czyli chaos System wypożyczeń hulajnóg elektrycznych powoduje szereg konfliktów z innymi użytkownikami dróg. Na dużą liczbę skarg skarżyli się mieszkańcy stolicy Austrii, w związku z czym miasto już od przyszłego roku wprowadza szereg nowych regulacji. Ankieta przeprowadzona przez Wiedeńską Agencję ds. Mobilności potwierdziła opinię wiedeńczyków, że przepisy dotyczące użytkowników e-hulajnóg powinny zostać zaostrzone. Najważniejszym powodem zmiany zasad użytkowania jest przede wszystkim wyższe ryzyko odniesienia obrażeń przez pieszych. Szczególnie narażone na wypadki są osoby niedowidzące i o ograniczonej sprawności ruchowej. Zagrożenie dla tej grupy jest największe w ruchliwych miejscach w centrum i na chodnikach, po których kierowcy e-hulajnóg często poruszają się z nieuwagą. Zobacz też: Czy Szwajcaria naprawdę zakazała jazdy autami elektrycznymi? Jakie przepisy wprowadza Wiedeń i czy staną się one wyznacznikiem dla innych miast w Europie i na świecie? Hulajnogi elektryczne w Wiedniu W związku z dużą liczbą skarg mieszkańców stolica Austrii od przyszłego roku ureguluje korzystanie z e-hulajnóg. Nowe zasady dotyczą maksymalnej liczby elektrycznych hulajnóg dopuszczonych w dzielnicach centralnych, wprowadzenia stałych miejsc parkingowych i stref ograniczonego ruchu oraz zakazu parkowania na chodnikach. W dzielnicach wewnętrznych, w których do tej pory było wiele pojazdów i jednocześnie skarg, liczba dostępnych hulajnóg do wynajęcia będzie znacznie ograniczona. O ile dotychczas w ścisłym centrum było do dyspozycji łącznie 2500 pojazdów, to zgodnie z nowymi przepisami będzie to 500 pojazdów, a w dalszych dzielnicach 1500. W przyszłości wynajęte pojazdy: nie będą mogły być zaparkowane na chodniku,będą lokalizowane i monitorowane w czasie rzeczywistym,będą mogły zostać automatycznie zatrzymane po wjeździe w niewłaściwe miejsce. Podobnie jak m.in. w polskich miastach, prędkość hulajnogi elektrycznej zostanie automatycznie obniżona na obszarach, na których obowiązuje ograniczenie prędkości, takich jak strefy dla pieszych. Władze Wiednia nie zostawią jednak fanów e-hulajnóg bez możliwości korzystania z tego środka transportu. W całym mieście zostanie zainstalowanych łącznie 200 stacji i punktów mobilności. Dzięki temu zwrot pojazdu na swoje miejsce będzie o wiele prostszy. Dodatkowo prawidłowe parkowanie będą sprawdzać inspektorzy firm wypożyczających e-hulajnogi. W przyszłości takie uprawnienie będą mieli również nadzorcy miejsc publicznych. Jakie możliwości karania za wykroczenia przewidzieli austriaccy ustawodawcy? Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych W przypadku nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg, kary poniosą firmy, do których należą pojazdy. Operatorzy będą mogli z kolei ukarać także użytkowników. Jeśli wykroczenia będą się powtarzać, firmy utracą wymaganą wiarygodność i będą musiału liczyć się z rozwiązaniem umowy. W ten sposób w pierwszej kolejności dopilnowanie porządku w mieście należeć będzie do operatorów. W przyszłości austriacka stolica będzie stawiała wyższe wymagania nie tylko użytkownikom systemu hulajnóg elektrycznych, ale także samym pojazdom. E-hulajnogi będą musiały być wyposażone w dwa niezależne urządzenia hamulcowe, kierunkowskaz oraz urządzenie emitujące sygnał dźwiękowy. Podstawowym wymogiem będzie również podpora, która ma zapobiegać wywróceniu się pojazdu nawet przy wietrznej pogodzie. Na razie numer rejestracyjny dla hulajnóg elektrycznych nie jest w Wiedniu wymagany. Dobrym rozwiązaniem mogłyby okazać się także dołączanie do pojazdów hełmów, które dodatkowo chronią przed obrażeniami. Problemem w realizacji tego rozwiązania, przynajmniej w Polsce, jest jednak przekroczenie dopuszczalnej wagi e-hulajnogi. Nowe przepisy i wymagania nie oznaczają, że Wiedeń całkowicie pozbędzie się hulajnóg elektrycznych. Liczba dostępnych pojazdów wzrośnie w dzielnicach peryferyjnych, np. na ostatnich stacjach metra. Oferta tego środka transportu ma być rozszerzana w dzielnicach zewnętrznych, a także w okolicy ważnych węzłów komunikacyjnych. W ten sposób hulajnogi pomogą m.in. w dotarciu na przystanki komunikacji miejskiej bez stwarzania dodatkowego ryzyka. Wiedeń jest liderem we wdrażaniu mądrych polityk miejskich. W odpowiedzi na zmiany klimatu i konieczność zwiększenia bezpieczeństwa, stolica Austrii stworzyła tzw. “superdzielnicę”. Jakie rozwiązania znalazły tam swoje zastosowanie? Wiedeń ma już swoją pierwszą superdzielnicę źródło: thelocal.at, Eurocomm-PR, euronews.com, zdj. główne: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.