Elektromobilność Kontrowersyjny eksperyment: 500 euro za 3 miesiące bez samochodu 27 lutego 2025 Elektromobilność Kontrowersyjny eksperyment: 500 euro za 3 miesiące bez samochodu 27 lutego 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Wiedeńczycy już teraz mogą się poszczycić jedną z najlepiej rozwiniętych sieci komunikacji publicznej i niewielką liczbą posiadaczy aut spalinowych. Ponad 40% mieszkańców miasta korzysta z transportu publicznego, a nie własnego samochodu! Dzięki temu eksperymentowi entuzjastów ekologicznego transportu może być jeszcze więcej. Reklama 500 euro za rezygnację z samochodu na 3 miesiące! W Wiedniu trwa nietypowy eksperyment – władze są gotowe zapłacić mieszkańcom za 3 miesiące życia bez samochodu. Do programu „Auto-Wette” jak dotąd dołączyło 40 gospodarstw domowych. Wyzwanie ma trwać od maja do lipca 2025 roku – w zamian za rezygnację z poruszania się za pomocą pojazdu spalinowego mieszkańcy dostaną nagrodę w wysokości 500 euro. Zgodnie z założeniem programu kwota ta ma pokrywać koszt poruszania się alternatywnymi środkami transportu: bilety na komunikację publiczną, car-sharing lub bike-sharing. Cała akcja jest monitorowana za pomocą aplikacji mobilnej Wiener Linien, która w cyfrowym dzienniku rejestruje podróże i zbiera informacje na temat środków lokomocji jakimi poruszają się mieszkańcy. Jej celem jest również zbadanie nastrojów społecznych i tego jak Wiedeńczycy odbierają eksperyment. Aby wziąć udział w akcji „Auto-Wette” należy oddać tablicę rejestracyjną do urzędu na okres 3 miesięcy. Uczestnik akcji musi mieć co najmniej 21 lat, posiadać status mieszkańca Wiednia oraz prawo jazdy kategorii B. Prawie połowa Polaków kupi w tym roku nowy samochód. Ale tylko w przypadku 4% będzie to elektryk Wiedeńczycy lubią transport publiczny Już teraz w Wiedniu jest więcej posiadaczy kart miejskich i biletów okresowych niż zarejestrowanych samochodów. Jak wynika z danych organizacji zajmującej się elektromobilnością – VCÖ, w 2024 roku w Wiedniu odnotowano spadek liczby samochodów. Na 1000 mieszkańców przypada mniej niż 400 pojazdów. Wynik ten jest skutkiem działań proklimatycznych – Wiedeń rozbudowuje trasy rowerowe i inwestuje w sieć komunikacji publicznej, która uważana jest za jedną z najlepszych na świecie. System transportu publicznego składa się z pięciu linii metra, 28 linii tramwajowych i 128 linii autobusowych. Cały system jest również skoordynowany z systemem kolei podmiejskiej. Zobacz też: Zredukowali zanieczyszczenia o 40% w centrum, żeby zatruć przedmieścia Źródło: transinfo.pl, wienerlinien.at, trojmiasto.wyborcza.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.