Lidl wycofał kasze gryczane. Walka z glifosatem trwa

Cztery na dziesięć kasz gryczanych znanych marek, które są w sprzedaży, zawierają niebezpieczne ilości tej substancji – wykazało badanie Food Rentgen. Firma Janex, która dostarcza kaszę dla Lidla, odpowiada na zarzuty o wysokiej zawartości herbicydu w produktach. 

Przypominamy: Ostatni raport programu FoodRentgen i Fundacji Konsumentów wykazał, że kasza gryczana czterech polskich marek powinna być wycofana ze sprzedaży z powodu wykrycia zbyt dużej ilości szkodliwego dla zdrowia pestycydu w produkcie. Sześć z dziesięciu badanych kasz przeszła testy pozytywnie. W czterech nie znaleziono herbicydu w ogóle, w dwóch stwierdzono ilości, które są dopuszczalne w spożyciu. 

Sprawą skażonej żywności zajął się Główny Inspektorat Sanitarny, który zapowiedział „niezwłoczne podjęcie działań nadzorowych”. O czym świadczą wyniki badań? W Polsce wciąż stosuje się nielegalne sposoby suszenia zbóż. Z pewnością producenci odniosą straty – zarówno finansowe, jak i wizerunkowe. 

Po opublikowaniu raportu Lidl wycofał kasze gryczane ze swoich półek. 

Sonko i Janex, dwie firmy, które wypadły w badaniu najgorzej, wydały oświadczenia. Ta druga odpiera zarzuty i krytykuje autorów badania. Twierdzi, że zostało ono zmanipulowane (wytypowanie tylko kilku producentów i brak oceny ryzyka). Autorzy badania odpowiedzieli właśnie kolejnym oświadczeniem. 

Zanim jednak przekażemy komukolwiek złą informację (o przekroczeniach ponad obowiązujące normy NDP) piszemy do każdego producenta, u którego zaistniało przekroczenie. Wzywamy do naprawy, ale tak naprawdę zapraszamy do rozmowy. Chcemy usłyszeć jakie zamierza podjąć działania oraz co chciałby powiedzieć konsumentom. Tylko nieliczni nam odpowiadają – czytamy w oświadczeniu.

Autorzy badania podkreślają, że to konsumenci wybrali marki, które zostały przebadane. 

Jest to oddolna inicjatywa konsumentów. Badania zostały sfinansowane przez konsumentów. W ramach sondy internetowej przeprowadzonej w sierpniu tego roku konsumenci sami wybierali, które kasze skierować do badania z grupy 36 produktów wyselekcjonowanych z oferty największych sieci handlowych działających na terenie kraju. W przyszłości planujemy rozszerzać bazę produktów przebadanych.