Energia wiatrowa Malowanie łopat wiatrowych obniża liczbę kolizji z ptakami o 70%? Testy 140-metrowych turbin w Holandii 06 czerwca 2022 Energia wiatrowa Malowanie łopat wiatrowych obniża liczbę kolizji z ptakami o 70%? Testy 140-metrowych turbin w Holandii 06 czerwca 2022 Przeczytaj także Energia wiatrowa Nowe rozwiązania w ustawie o promocji energii w morskich farmach wiatrowych Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedłożyło dwa projekty ustaw – nowelizację ustaw o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych i ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Rada Ministrów przyjęła obydwa projekty. Energia wiatrowa Powstaje pierwsza na świecie wyspa energetyczna. “To kamień milowy dla niezależności energetycznej Europy” Wyspa Księżniczki Elżbiety to pierwszy na świecie projekt, który będzie odpowiadał za przesył energii elektrycznej z morskich farm wiatrowych na ląd. Położona na Morzu Północnym konstrukcja będzie miała powierzchnię 6 ha. Jej głównym zadaniem jest wsparcie transformacji energetycznej Belgii i umożliwienie jej handlu energią z OZE. Wyniki badań opublikowane w 2020 roku wskazały, że malowanie łopat wiatrowych znacząco obniża liczbę kolizji z ptakami. Teraz badania powtarzają Holendrzy – i to aż na siedmiu 140-metrowych turbinach! Reklama Malowanie łopat wiatrowych Czy malowanie łopat wiatrowych faktycznie ratuje życie ptakom? Wcześniejsze badania prowadzone na farmie wiatrowej Smøla w Norwegii trwały 9 lat i wykazały spadek liczby śmierci ptaków aż o 70%. W planach Holendrów jest teraz sprawdzenie wyników eksperymentu i pomalowanie na czarno siedmiu z istniejących turbin RWE w Eemshaven. Każda z turbin mierzy do wierzchołka aż 140 metrów. Badanie rozpoczęło się w lutym 2022 roku i ma potrwać do końca 2024 roku. – (Kolizje) …mają związek ze sposobem, w jaki ptaki postrzegają poruszający się wirnik turbiny wiatrowej. Kiedy ptak zbliża się do obracających się łopat, trzy pojedyncze ostrza mogą „połączyć się” w jeden niewyraźny obraz, przez co ptaki mogą nie dostrzegać obiektu, którego należy unikać. Jedno czarne ostrze zaburza to złudzenie (…) – mówi Jesper Kyed Larsen, ekspert ds. środowiska w Vattenfall. Holandia jest domem wielu gatunków ptaków. Tamtejszy krajobraz jednak znacząco różni się od tego norweskiego, także pod względem warunków meteorologicznych. Celem eksperymentu będzie więc sprawdzenie wpływu na wyniki badania czynników takich jak pogoda i inne warunki zewnętrzne, a także poznanie opinii lokalnych mieszkańców na zmianę koloru łopat i znaczenie tej zmiany dla krajobrazu. Czarne łopaty wiatrowe – dobry pomysł? Ważne będzie również zdobycie dokładniejszej wiedzy na temat praktycznych i finansowych aspektów eksperymentu. Czy czarna farba wpłynie na trwałość, a co za tym idzie na potrzebę konserwacji ostrzy?Jeśli chodzi o wpływ malowania łopat na krajobraz, znamy już zdanie Norwegów w tej kwestii. – Zachodnie wybrzeże Norwegii nie słynie z błękitnego nieba i słońca. Wręcz przeciwnie, często panuje tam szara i deszczowa pogoda (…) co daje bardzo niejednolite oświetlenie krajobrazu i znajdujących się w nim turbin. Dlatego czarne ostrza prawie nie wyróżniały się w krajobrazie, w każdym razie nie bardziej niż ostrza szare – mówi Bjarke Laubek, ekspert ds. środowiska w Vattenfall. – Ludzie mieszkający w okolicy nie wydawali się tym zbytnio przejmować, dlatego też pomalowane na czarno ostrza mogły pozostać pomalowane do końca ich żywotności, a nie tylko na czas trwania projektu badawczego. W Holandii częściej niż w Norwegii mamy czyste błękitne niebo. Ustawienie światła na turbinach jest więc inne, ale nadal trudno jest oszacować, jak zauważalne będą czarne ostrza w holenderskim krajobrazie – dodaje Jesper Kyed Larsen z Vattenfall. System chroni ptaki przed turbinami wiatrowymi! Kamery, światło, dźwięk – wszystko dla ptaków! zdj. główne – Flickr.com, Statkraft/Espen Lie Dahl, zdj. 2 Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.