2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Matcha pod presją. Zmiany klimatu i social media prowadzą do niedoboru

Matcha pod presją. Zmiany klimatu i social media prowadzą do niedoboru

Zielona herbata matcha to fenomen w mediach społecznościowych. Ogromny popyt na całym świecie oraz długie fale upałów doprowadziły do kryzysu związanego z jej uprawą i produkcją. Coraz więcej tradycyjnych japońskich herbaciarni ogranicza sprzedaż, a ceny napojów rosną. Pozytywny trend związany z piciem matchy zaczyna prowadzić do jej niedoboru.

925x200 5
Reklama

Zielony zamiennik kawy

Matcha to japońska, sproszkowana zielona herbata, która rozpuszcza się w wodzie i jest spożywana w całości, w przeciwieństwie do tradycyjnych herbat liściastych. Powstaje z młodych liści krzewów herbacianych, które przed zbiorami są specjalnie zacieniane. Dzięki temu zwiększa się ich zawartość chlorofilu i antyoksydantów, nadając liściom intensywny kolor i łagodny smak. Matcha jest nieodłącznym elementem japońskiej kultury, np. ceremonii herbacianej, była spożywana przez mnichów buddyjskich dla poprawy koncentracji. 

Ponieważ matcha zawiera kofeinę, może być świetnym zamiennikiem kawy, zwłaszcza dla osób poszukujących łagodniejszego, ale długotrwałego pobudzenia. Dzięki obecności antyoksydantów matcha nie powoduje gwałtownych skoków energii, a jej połączenie z mlekiem roślinnym lub krowim jest znane jako “matcha latte”.

Skok popularności matchy

Picie matchy stało się trendem głównie poprzez media społecznościowe, takie jak TikTok i Instagram – hashtag „Matcha Tok” zgromadził dziesiątki milionów wyświetleń. Zielona herbata pojawiła się w popularnych na całym świecie kawiarniach, takich jak Starbucks oraz zaczęła być dostępna w specjalnych zestawach do samodzielnego przygotowania w domu. Zielona herbata stała się także składnikiem kosmetyków i suplementów, co pogłębia popyt.

Japonia doświadczyła dużego wzrostu turystycznego po zakończeniu pandemii. W 2024 roku kraj ten odwiedziło rekordowe 36,9 miliona turystów z zagranicy, przekraczając poprzedni rekord z 2019 roku, wynoszący 31,9 miliona. Według japońskiego ministerstwa rolnictwa produkcja matchy wzrosła niemal trzykrotnie między 2010 a 2023 rokiem. W efekcie wiele masowych i lokalnych firm herbacianych oraz producenci i sprzedawcy zaczęli odczuwać problemy z dostępnością surowca.

Duży popyt, ubogie zbiory i wysokie ceny

Przez ostatnie miesiące właściciele plantacji borykają się z rekordowymi falami upałów, które obniżają ilość i jakość plonów. W regionie Kioto, skąd pochodzi około jedna czwarta japońskiej matchy tradycyjnej, wysokie temperatury doprowadziły do słabych zbiorów, mimo gwałtownie rosnącego popytu. Brakuje również rolników, ponieważ społeczeństwo się starzeje, a niewielu młodych ludzi decyduje się na pracę w tym zawodzie.

Niskie zbiory matchy nie są obojętne dla właścicieli japońskich kawiarnii, którzy każdego dnia są odwiedzani przez turystów. Obecnie wprowadzono limity sprzedaży tradycyjnych napojów, by zapasy nie wyczerpały się zbyt szybko, a co za tym idzie – ceny poszły w górę aż o 30%.

Delektuj się i oszczędzaj

Rosnąca popularność matchy była spowodowana jej odżywczymi właściwościami i świadczyła o rosnącej świadomości społeczeństwa na temat dbania o zdrowie. Jednak wraz z pojawiającymi się w social mediach trendami, picie japońskiej herbaty stało się elementem kultury masowej. Coraz więcej entuzjastów matchy zachęca do umiaru w jej spożyciu, oraz do delektowania się napojem, zgodnie z tradycyjnym japońskim rytuałem. Ponadto Global Japanese Tea Association rekomenduje korzystanie z matchy niższej jakości, pochodzącej z późniejszych zbiorów, która jest bardziej dostępna i toleruje wyższe temperatury.

Prozdrowotne właściwości matchy oraz jej delikatny smak czynią ją idealnym napojem dla miłośników zarówno kawy, jak i herbaty. Jednak w całym tym boomie na matchę należy pamiętać o konsekwencjach dla gospodarki, jakie niesie za sobą nadmierny popyt. Zmiany klimatu również mają wpływ na niedobór plonów, dlatego powinniśmy być zmotywowani do wspólnych działań na rzecz środowiska.

Zobacz też: Klimatoflacja a rolnictwo. Jak zmiany klimatu wpływają na ceny żywności?

Źródła: BBC, Time.com, Moya Matcha

Fot: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.