Elektromobilność Ministerstwo Energii zakończyło konsultacje społeczne planu wspierania elektromobilności w Polsce 16 listopada 2016 Elektromobilność Ministerstwo Energii zakończyło konsultacje społeczne planu wspierania elektromobilności w Polsce 16 listopada 2016 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? W zakończonych właśnie konsultacjach społecznych wzięło udział niemal 30 organizacji i instytucji, reprezentujących sektor biznesowy, naukę oraz organizacje pozarządowe. Partnerzy Resortu Energii zgłosili ponad 100 uwag do zaproponowanego przez Ministerstwo Planu Rozwoju Elektromobilności – część z tych uwag zostanie uwzględniona w finalnym Planie. Reklama Plan opracowywany przez resort ma na celu określenie ramowego rozwoju elektromobilności w naszym kraju i wyznacza najważniejsze cele do realizacji w tym obszarze. Jak wyjaśniają przedstawiciele ME część ze zgłoszonych uwag była zbyt szczegółowa, aby uwzględnić je w opracowywanym dokumencie, ale zostaną one na pewno poddane szczegółowej analizie przez pracowników resortu. Wszystkie te zabiegi mają na celu opracowanie ustawy o elektromobilności. Ustawa ma uwzględniać wszystkie zgromadzone uwagi, a jej treść także będzie konsultowana z partnerami społecznymi ME. Uwagi koncentrowały się głównie na systemach ładowania pojazdów elektrycznych. ME zgodziło się z sugestiami, że wielką wagę ma instalowanie systemów ładowania wzdłuż głównych tras transportowych w kraju. Jest to niezbędne, aby samochody elektryczne uzyskały odpowiedni zasięg, porównywalny z pojazdami spalinowymi. Jak sugerowano infrastruktura ładowania powinna być przygotowana pod kątem osiągania synergii w ładowaniu pojazdów osobowych i autobusów. Partnerzy społeczni sugerują ponadto, że konieczne jest wyodrębnienie usługi ładowania od usługi sprzedaży energii elektrycznej, a także stworzenie i rozbudowanie stacji ładowania. Kolejnym aspektem jest przykład dotyczący łączności cyfrowej, co jest niezwykle istotne w kontekście ochrony danych osobowych. Dodatkowo, podczas konsultacji zwrócono uwagę na fakt, że koniecznie może być uregulowanie prawne odsprzedaży energii z samochodu do sieci – ten mechanizm jest istotnym aspektem wykorzystania akumulatorów aut elektrycznych jako systemów przechowywania energii elektrycznej i stabilizacji sieci. Finalnie Ministerstwo zgodziło się z faktem, że konieczna jest integracja planów budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych z rozbudową sieci przesyłowej przez Operatorów Sieci Dystrybucji. Powinno to dziać się w porozumieniu z planami samorządów w zakresie rozwoju elektromobilności. 14. września bieżącego roku Ministerstwo Energii przyjęło omawiany plan, a także krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Kolejnym krokiem będzie przedstawienie zarysu ustawy o elektromobilności. Może to być niezwykle istotny dokument, gdyż jak szacuje ME do 2025 roku po drogach w naszym kraju ma jeździć około miliona pojazdów elektrycznych, które zużywać będą 4 TWh energii elektrycznej rocznie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.