Elektromobilność Ministerstwo Energii zakończyło konsultacje społeczne planu wspierania elektromobilności w Polsce 16 listopada 2016 Elektromobilność Ministerstwo Energii zakończyło konsultacje społeczne planu wspierania elektromobilności w Polsce 16 listopada 2016 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. W zakończonych właśnie konsultacjach społecznych wzięło udział niemal 30 organizacji i instytucji, reprezentujących sektor biznesowy, naukę oraz organizacje pozarządowe. Partnerzy Resortu Energii zgłosili ponad 100 uwag do zaproponowanego przez Ministerstwo Planu Rozwoju Elektromobilności – część z tych uwag zostanie uwzględniona w finalnym Planie. Reklama Plan opracowywany przez resort ma na celu określenie ramowego rozwoju elektromobilności w naszym kraju i wyznacza najważniejsze cele do realizacji w tym obszarze. Jak wyjaśniają przedstawiciele ME część ze zgłoszonych uwag była zbyt szczegółowa, aby uwzględnić je w opracowywanym dokumencie, ale zostaną one na pewno poddane szczegółowej analizie przez pracowników resortu. Wszystkie te zabiegi mają na celu opracowanie ustawy o elektromobilności. Ustawa ma uwzględniać wszystkie zgromadzone uwagi, a jej treść także będzie konsultowana z partnerami społecznymi ME. Uwagi koncentrowały się głównie na systemach ładowania pojazdów elektrycznych. ME zgodziło się z sugestiami, że wielką wagę ma instalowanie systemów ładowania wzdłuż głównych tras transportowych w kraju. Jest to niezbędne, aby samochody elektryczne uzyskały odpowiedni zasięg, porównywalny z pojazdami spalinowymi. Jak sugerowano infrastruktura ładowania powinna być przygotowana pod kątem osiągania synergii w ładowaniu pojazdów osobowych i autobusów. Partnerzy społeczni sugerują ponadto, że konieczne jest wyodrębnienie usługi ładowania od usługi sprzedaży energii elektrycznej, a także stworzenie i rozbudowanie stacji ładowania. Kolejnym aspektem jest przykład dotyczący łączności cyfrowej, co jest niezwykle istotne w kontekście ochrony danych osobowych. Dodatkowo, podczas konsultacji zwrócono uwagę na fakt, że koniecznie może być uregulowanie prawne odsprzedaży energii z samochodu do sieci – ten mechanizm jest istotnym aspektem wykorzystania akumulatorów aut elektrycznych jako systemów przechowywania energii elektrycznej i stabilizacji sieci. Finalnie Ministerstwo zgodziło się z faktem, że konieczna jest integracja planów budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych z rozbudową sieci przesyłowej przez Operatorów Sieci Dystrybucji. Powinno to dziać się w porozumieniu z planami samorządów w zakresie rozwoju elektromobilności. 14. września bieżącego roku Ministerstwo Energii przyjęło omawiany plan, a także krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Kolejnym krokiem będzie przedstawienie zarysu ustawy o elektromobilności. Może to być niezwykle istotny dokument, gdyż jak szacuje ME do 2025 roku po drogach w naszym kraju ma jeździć około miliona pojazdów elektrycznych, które zużywać będą 4 TWh energii elektrycznej rocznie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.