Elektromobilność Model S Tesli pozbawiony dopłat. Czy to koniec snów o potędze? 11 grudnia 2017 Elektromobilność Model S Tesli pozbawiony dopłat. Czy to koniec snów o potędze? 11 grudnia 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważne są wszelkie dopłaty i subsydia przy podjęciu ostatecznej decyzji o kupnie samochodu elektrycznego. To niejednokrotnie ten czynnik determinuje finalny wybór i powoduje, że pojazdy elektryczne znajdują swoich nabywców. Tak było również w przypadku Modelu S Tesli, który objęty państwowymi dopłatami cieszył się coraz większym uznaniem na terenie Niemiec. Reklama Wygląda jednak na to, że czasy popularności tego modelu na rynku niemieckim mogą odejść do lamusa ze względu na decyzję o usunięciu go z listy samochodów objętych subsydiami. Jak doniosła Agencja Reuters, powodem tak drastycznego posunięcia był fakt, że żadna z wersji pojazdu nie była dostępna w cenie poniżej 60 tysięcy euro, co stanowiło podstawowy warunek ubiegania się o dopłatę przy zakupie. Kierowcy nie mieli możliwości nabycia pojazdu bez opcji dodatkowych za 13 tysięcy euro. I właśnie ten dodatkowy koszt spowodował przekroczenie maksymalnego limitu ceny ustalonej przez władze. Nie da się ukryć, że usunięcie Tesli S z subsydiów jest poważnym ciosem dla tej marki. Oficjalny komunikat Tesli odpowiada na zarzuty w sposób zdecydowany: „Oskarżenia są całkowicie niezgodne z prawdą. W Niemczech każdy może zamówić Model S bez dodatkowego pakietu, i dostarczyliśmy takie pojazdy do klientów”. Ponadto w komunikacie Tesli czytamy, że planowane jest w najbliższym czasie przeprowadzenie wewnętrznego audytu w celu ustalenia, czy niektórym klientom odmawiano sprzedaży wersji podstawowej. Przypomnijmy więc, że w Niemczech nabywcy zdecydowani na zakup samochodu elektrycznego mogą liczyć na dopłatę w wysokości 4000 euro, a wersji hybrydowej typu plug-in – 3000 euro. W ciągu dziesięciu miesięcy 2017 roku Tesla sprzedała na terenie Niemiec 2780 swoich samochodów, co jest wynikiem o 50 procent większym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Źródło: reuters.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.