Samochody elektryczne są za drogie – to argument, który podaje wielu ludzi. Czy tak jest w praktyce? Przygotowaliśmy zestawienie, w którym prezentujemy najtańsze elektryki w Polsce w 2023 roku.
Sprzedaż elektryków w Polsce w 2023 roku
Samochody elektryczne to pojazdy, które zyskują z roku na rok coraz większą popularność w Polsce. Pokazują to statystyki sprzedaży.
W pierwszej połowie 2023 roku zarejestrowano w Polsce 8497 samochodów elektrycznych. Liczba ta stanowi 3,6% wszystkich sprzedanych nowych aut w naszym kraju. Aktualnie po polskich drogach jeździ w sumie 42 400 elektryków.
A jak prezentują się statystyki w czerwcu 2023 roku? Z raportu przygotowanego przez przez IBRM Samar, w Polsce zarejestrowano aż 1809 nowych samochodów osobowych z akumulatorowym napędem elektrycznym. Ten wynik jest o 84% lepszy od tego, jaki padł w analogicznym miesiącu 2022 roku.
Najtańsze elektryki w Polsce w 2023 roku
Wzrost sprzedaży nie wyklucza, jednak tego, że ludzi do elektryków może przekonać ich niższa cena. Czy w 2023 roku da się kupić tani samochód elektryczny w Polsce?
Odpowiedź na to pytanie dla wielu może okazać się zaskakująca, bo brzmi … tak. Należy pamiętać, że samochody elektryczne podobnie jak pojazdy spalinowe można kupić z rynku wtórnego, czyli jako używane. Poniżej przedstawiamy najtańsze eletryki w Polsce w 2023 roku:
Mitsubishi i-MiEV – produkowany w latach 2009–2014. To mały miejski elektryk. Auto powstało dzięki kooperacji Mitsubishi z koncernem PSA. W następstwie w 2010 roku w Europie pojawiły się bliźniacze konstrukcje: Peugeot iON oraz Citroën C-ZERO.
Mimo niewielkich gabarytów Mitsubishi i-MiEV pomieści w swoim wnętrzu 4 osoby, a także bagaże. Japoński elektryk ma moc 67 KM (49 kW), co pozwala mu osiągnąć 100 km/h w 15. Jego maksymalna prędkość wynosi 130 km/h. A jak jest z ładowaniem Mitsubishi?
Bateria ma pojemność 16 kWh, czyli niewiele, ale to i-MiEV to samochód miejski, więc nie powinno to stanowić wielkiego problemu. Naładowanie jego akumulatora z domowego gniazdka zajmuje ok. 6 godzin.
Ile kosztuje używane Mitsubishi i-MiE w Polsce w 2023 roku? Minimalna cena tego modelu na rynku wtórnym wynosi ok. 28 tys. złotych.
Smart Fortwo Electric Drive II-III/EQ Fortwo – produkowany od 2009 roku do dzisiaj. Elektryk ten wyróżnia się bardzo małym rozmiarem. Fortwo Electric Drive II otrzymał silnik najpierw o mocy 40 KM, a po modernizacji 74 KM. Po liftingu elektryk otrzymał także większą baterię o pojemności 17,6 kWh, która pozwoliła pokonać Smartem dystans 145 km.
Trzecia generacja tego modelu otrzymała jeszcze inny silnik, bo o mocy 80 KM. Dzięki temu auto do 100 km/h jest w stanie rozpędzić się w 11 s. Rozwój doprowadził także do zwiększenia zasięgu elektryka, tym razem do 160 km.
Za ile można kupić używanego, elektrycznego Smarta? Podobnie jak w przypadku Mitsubishi już za ok. 30 tys. złotych.
Fiat 500e I-II – produkowany jest od 2012 roku do dzisiaj. Model ten wyglądem niewiele różni się od swojej spalinowej odmiany. Druga generacja tego elektryka została zaprezentowana w 2020 roku. Pojazd można kupić w dwóch wariantach mocowych: 95 km i 116 km. Jaki zasięg ma Fiat 500e? Od 200 do nawet 469 km z największą możliwą w tym modelu baterią o pojemności 37 kWh.
Ile trzeba zapłacić za tego używanego elektryka? Co najmniej 40 tys. złotych za pojazdy z początku produkcji.
Fot. Canva
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.