Na wodór NFOŚiGW dofinansuje zielone autobusy w Koninie 05 listopada 2024 Na wodór NFOŚiGW dofinansuje zielone autobusy w Koninie 05 listopada 2024 Przeczytaj także Na wodór Sztuczna fotosynteza produkuje wodór. W jaki sposób? Naukowcy z Japonii zaprojektowali hydrożele, które naśladują procesy fotosyntezy, umożliwiając bezpośrednie wykorzystanie światła słonecznego do rozkładu wody na wodór i tlen. Co to oznacza? Na wodór Światło zamiast spalin, czyli ekologiczna produkcja wodoru Naukowcy opracowali metodę, która pozwala na produkcję wodoru w sposób bardziej wydajny, przyjazny środowisku i nieemitujący dwutlenku węgla. Co to za metoda? Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w formie dotacji i pożyczek ponad 40 mln zł dofinansowania na zakup 11 nowych autobusów dla Konina. Rozwój zeroemisyjnego transportu w polskich miastach jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Reklama Zielona komunikacja, wyższa jakość powietrza Program Zielony transport publiczny bezpośrednio wpływa na poprawę jakości powietrza, co jest zgodne z priorytetami nowej strategii działania NFOŚiGW na lata 2025-2028. – Pomagamy samorządom w budowaniu zeroemisyjnej floty pojazdów, ponieważ bezpośrednio przyczynia się to do obniżenia szkodliwych emisji z transportu oraz wpływa na lepszą jakość życia mieszkanek i mieszkańców – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak. – Na takie inwestycje mamy fundusze unijne, między innymi z KPO i środki krajowe. Naszym celem jest kompleksowe wsparcie transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej, ważną częścią tej transformacji jest rozwój zeroemisyjnego transportu. Więcej zielonej energii na ulicach Konina Na zakup autobusu elektrycznego i 10 autobusów zasilanych wodorem Konin otrzyma ponad 36 mln zł bezzwrotnego wsparcia z KPO i 4 mln zł pożyczki z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Pojazdy poszerzą flotę Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie, co zwiększy komfort podróżowania po mieście. Wszystkie zakupione autobusy będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Będą wyposażone w klimatyzację, monitoring i elektroniczne tablice informacyjne. Komunikacja miejska będzie bardziej przyjazna dla mieszkańców i środowiska. Inwestycja przyczyni się do poprawy jakości powietrza – ograniczy emisję zanieczyszczeń: CO2, pyłów i tlenków azotu oraz zmniejszy poziom hałasu komunikacyjnego. Całkowita wartość projektu „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” wynosi blisko 50 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowano w II kwartale 2026 r. Wskaźniki ekologiczne inwestycji: Zmniejszenie emisji CO2 [Mg/rok] – 409,81647 Mg/rok Ograniczenie emisji tlenków azotu [Mg/rok] – 2,250168 Mg/rok Ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) [Mg/rok] – 0,03435 Mg/rok Zmniejszenie zużycia energii końcowej [MWh/rok] – 1 048 MWh/rok. Zobacz też: Autobus elektryczny testowany na pustyni. Sprawdzano wytrzymałość baterii w wysokich temperaturach Zielony transport publiczny Trzeci nabór wniosków w ramach programu Zielony transport publiczny był skierowany do operatorów publicznego transportu zbiorowego (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej) oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego (samorządy). Wsparciem w ramach programu mogą być objęte przedsięwzięcia obejmujące: zakup nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu energię elektryczną lub wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych, zakup nowych trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe), modernizację lub budowę niezbędnej infrastruktury ładowania energią elektryczną lub tankowania wodoru oraz instalacji odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej do obsługi i prawidłowego użytkowania autobusów (punkty ładowania/ tankowania wodoru lub sieci trakcyjnej). Budżet programu Zielony transport publiczny (3 nabory) wynosi 5,4 mld zł, w tym środki KPO – 3,4 mld zł. Przeczytaj też: Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów Źródło: informacja prasowa NFOŚiGW Fot.: Canva (energyy/Getty Images Signature, marcinmarszal) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.