Wiadomości OZE Niemalże 200 podmiotów jest chętnych do stworzenia prototypu polskiego auta elektrycznego 30 stycznia 2018 Wiadomości OZE Niemalże 200 podmiotów jest chętnych do stworzenia prototypu polskiego auta elektrycznego 30 stycznia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Spółka ElectroMobility Poland (EMP) planuje jeszcze w tym roku rozpocząć budowę prototypu polskiego auta elektrycznego. Do firmy wpłynęło już kilkanaście projektów tego rodzaju pojazdów, jak informuje EMP. „Budujące jest to, że przedsiębiorcy, projektanci i konstruktorzy połączyli siły, by wystartować w naszym postępowaniu. Stworzyli konsorcja złożone łącznie z prawie dwustu podmiotów o różnych, uzupełniających się kompetencjach. Dzięki temu zmaksymalizowali swój potencjał, a do EMP trafiły wartościowe propozycje”, komentuje dyrektor EMP, Piotr Zaremba. Reklama Jak opowiada dyrektor: „Poziom zgłoszeń, jest – jak się spodziewaliśmy – zróżnicowany, ale wiemy już, że zawierają one ciekawe rozwiązania, które będą mogły zostać przez nas praktycznie wykorzystane w pracach nad e-autem”. W firmie obecnie trwa wstępna selekcja otrzymanych projektów, ocena ich zgodności z wymogami technicznymi i szacowanie potencjału biznesowego. Finalnie komisja konkursowa wybierze te, które mają największą szansę zmienić się w realne, produkowane masowo auta elektryczne. Konkurs ogłoszony został w listopadzie 2017 roku. Podpisywanie pierwszych umów z wygranymi przewidziane jest na luty bieżącego roku, a jeszcze w pierwszym kwartale rozpocząć się mają zaawansowane prace nad prototypami, tak żeby wiosną 2019 roku auta mogły jeździć. Jak mówił Krzysztof Tchórzewski, będący ministrem energii w czasie ogłaszania konkursu: „Stawką w konkursie na prototyp organizowanym przez EMP są duże kwoty, które Skarb Państwa planuje przeznaczyć na uruchomienie produkcji samochodu elektrycznego w Polsce”. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.