Zrównoważony rozwój Nowe podatki węglowe: AI, kryptowaluty i prywatne loty pod lupą klimatyczną 17 lipca 2025 Zrównoważony rozwój Nowe podatki węglowe: AI, kryptowaluty i prywatne loty pod lupą klimatyczną 17 lipca 2025 Przeczytaj także Zrównoważony rozwój Drewniane miasto dla miliona ludzi. Czy brytyjski Forest City to nowy kierunek zielonego budownictwa? W Europie rodzi się projekt, który może zrewolucjonizować myślenie o zielonym budownictwie: nowe miasto dla miliona ludzi, oparte w dużej części na drewnie, transporcie publicznym i odbudowie przyrody. Bez futurystycznych eksperymentów i bez projektowania z myślą wyłącznie o najzamożniejszych, za to z ambicją stworzenia przystępnych cenowo mieszkań w ramach niskoemisyjnej, nowoczesnej urbanistyki. Forest City 1 staje się jednym z najciekawszych eksperymentów klimatycznych na kontynencie. Zrównoważony rozwój Kodeks Ziemi: państwo przejmie wnętrze Ziemi? Nowe zasady własności surowców i energii pod powierzchnią Rząd pracuje nad nowym Kodeksem Gospodarowania Wnętrzem Górotworu, znanym też jako Kodeks Ziemi, który ma uporządkować przepisy dotyczące tego, kto ma prawo do zasobów znajdujących się pod powierzchnią naszych działek. Dokument przygotowywany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) ma wprowadzić jasne zasady dotyczące własności i eksploatacji zasobów naturalnych – od geotermii po surowce krytyczne – istotne w procesie transformacji energetycznej. Dyrektor naczelna ECF, Laurence Tubiana zaproponowała nowy podatek węglowy dla firm zajmujących się sztuczną inteligencją oraz kryptowalutami. Jego celem ma być walka z degradacją środowiska, która jest wynikiem działalność wielkich centrów danych oraz kopalni walut cyfrowych. Po nałożeniu podatków na prywatny transport lotniczy, propozycja Tubiany mogłaby być kolejnym krokiem w stronę pozyskiwania środków na przeciwdziałanie zmianom klimatu. Reklama Rynek kryptowalut szkodzi środowisku Według badań Banku Centralnego Niderlandów, pojedyncza transakcja z wykorzystaniem kryptowalut takich jak bitcoin wiąże się z emisją w wysokości 402 kg dwutlenku węgla. To dokładnie tyle, ile emituje przeciętne gospodarstwo domowe w ciągu trzech tygodni. Najbardziej szkodliwy dla środowiska jest proces wydobycia kryptowalut. Energochłonne operacje, takie jak Proof-of-Work, generują dużą ilość dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji, zwłaszcza gdy energia pochodzi ze spalania paliw kopalnych. Ponadto konieczność chłodzenia kopalni kryptowalut pochłania ogromne ilości wody pitnej. W latach 2020-2021 wyniosła ona około 1,65 kilometra sześciennego. Taka ilość byłaby w stanie zaspokoić pragnienie ponad 300 milionów ludzi w Afryce Subsaharyjskiej lub wypełnić ponad 660 000 basenów o wymiarach olimpijskich. Rynek kryptowalut to dyskretny, ale destrukcyjny dla środowiska proces, który z roku na rok będzie przynosił coraz bardziej nieodwracalne konsekwencje. Francja uderza w Shein i Temu. Ekopodatek i zakaz reklam jako broń przeciwko fast fashion Podatek od AI i kryptowalut Laurence Tubiana – dyrektor naczelna Europejskiej Fundacji Klimatycznej i była francuska dyplomatka wyszła z propozycją nałożenia podatku na sztuczną inteligencję oraz kryptowaluty. Swoje rozwiązanie argumentowała wysokimi kosztami energii związanymi z utrzymaniem centrów danych, które optymalizują procesy AI oraz praktycznie pozbawionym regulacji systemem, w którym działają kryptowaluty. Kryptowaluty wydają się być czymś, co w ogóle nie podlega regulacjom i budzi obawy z punktu widzenia stabilności finansowej – powiedziała Tubiana. Mimo jawnych danych na temat szkodliwości rynku kryptowalut oraz AI dla środowiska, dyrektor naczelna ECF podkreśla, że nałożenie podatku może spotkać się z głosami sprzeciwu. Firmy zajmujące się sztuczną inteligencją będą mogły próbować zmienić lokalizację swoich centrów danych, a pomysł z opodatkowaniem cyfrowych walut niewątpliwie spotka się z protestem ze strony ich sympatyków. Sprzeciw mogą wyrazić przedstawiciele Stanów Zjednoczonych, na czele z Donaldem Trumpem, który jest entuzjastą tej technologii. To może znacznie opóźnić procesy komunikacyjne i negocjacje międzynarodowe. Dodatkowy podatek dla linii lotniczych Między 2019 a 2023 rokiem użycie prywatnych odrzutowców wzrosło o prawie 50%. Natomiast po pandemii COVID-19 wzrosło zainteresowanie lotami w klasie pierwszej oraz biznes, szybciej niż w klasie ekonomicznej. Popularyzacja transportu lotniczego napędza nie tylko światową turystykę, ale i generuje coraz większy ślad węglowy. Już pod koniec czerwca ogłoszono pierwszy sukces w opodatkowaniu prywatnego sektora lotniczego, który na całym świecie przyczyniał się do wysokiej emisji CO2. Kraje takie jak Francja, Hiszpania, Kenia, Barbados, Somalia, Benin, Sierra Leone oraz Antigua i Barbuda były pierwszymi krajami, które podpisały porozumienie wprowadzające nowe opłaty za bilety lotnicze w klasie pierwszej, biznes oraz na prywatne odrzutowce. Zdaniem Prezydenta Francji Emmanuela Macrona, dzięki mobilizacji większej ilości krajów, opodatkowanie linii lotniczych mogłoby przynieść nawet 147 mld euro rocznie na walkę ze zmianami klimatu. W kwietniu tego roku Międzynarodowa Organizacja Morska podjęła kroki w sprawie potencjalnego podatku węglowego od żeglugi morskiej. To kolejna reakcja na rosnącą emisję CO2, generowaną z transportu i absolutna konieczność w dobie kryzysu klimatycznego. Zobacz też: Mój Prąd 6.0 przedłużony do 31 października 2025. Kto może jeszcze skorzystać z dotacji? Źródła: The Guardian, Komisja Europejska, DNB.NL, ECF Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.