Ekologia Francja uderza w Shein i Temu. Ekopodatek i zakaz reklam jako broń przeciwko fast fashion 17 czerwca 2025 Ekologia Francja uderza w Shein i Temu. Ekopodatek i zakaz reklam jako broń przeciwko fast fashion 17 czerwca 2025 Przeczytaj także Ekologia Pająki głębinowe żywiące się metanem: nowe odkrycie naukowców Trzy nowe gatunki pająków morskich zostały zaobserwowane u wybrzeży Kalifornii i Alaski. Ich siedlisko znajduje się w pobliżu naturalnych wycieków metanu ze skorupy ziemskiej. Bakterie przetwarzające metan i zmieniające go w związki odżywcze żyją na ich ciałach i stanowią dla nich pożywienie. To niezwykły przykład symbiozy i adaptacji organizmów wodnych. Ekologia Recykling opon w praktyce. Nowy sposób na hałas i wysypiska Wysypiska zużytych opon stanowią poważne zagrożenie dla ekosystemu. Stwarzają ryzyko pożarów i uwolnienia szkodliwych substancji do środowiska. Trwałość ogumienia sprawia, że ich recykling jest utrudniony, dlatego producenci szukają alternatyw do ich ponownego wykorzystania. Pewna czeska firma zdecydowała się skonstruować ekrany akustyczne, wykorzystując do tego zużyte opony. Francuski parlament podejmuje zdecydowane kroki wobec szkodliwych praktyk gigantów fast fashion. Ustawa przyjęta niemal jednogłośnie przez Senat przewiduje wprowadzenie ekologicznego podatku oraz całkowity zakaz reklamowania marek takich jak Shein i Temu. To pierwszy w Europie tak kompleksowy pakiet regulacji przeciwko ultra-taniej modzie, której koszt środowiskowy i społeczny jest coraz trudniejszy do ignorowania. Reklama Spis treści ToggleEkopodatek od fast fashionZakaz reklam, także w social mediachKrok ku odpowiedzialnej modzieA Polska? Ekopodatek od fast fashion Nowe prawo, które wejdzie w życie najwcześniej w 2026 roku po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską, zakłada nałożenie tzw. podatku środowiskowego na ubrania sprzedawane przez platformy typu Shein i Temu. Docelowa stawka podatku środowiskowego ma wynieść 10 euro za sztukę – przy zastrzeżeniu, że nie może przekroczyć połowy ceny detalicznej danego produktu. Dochody z tego podatku mają być przeznaczone m.in. na wsparcie sektora odzieży produkowanej lokalnie i w sposób zrównoważony. Ustawa wskazuje, że problemem taniej mody jest nie tylko niska jakość produktów czy wykorzystywanie pracowników, ale przede wszystkim – ogromny ślad węglowy, masowa produkcja odpadów oraz promowanie nadkonsumpcji. Produkty marek takich jak Shein często trafiają na rynek europejski drogą lotniczą, co dodatkowo pogarsza ich bilans ekologiczny. USA traci, Europa zyskuje. Pierwsza na świecie fabryka recyklingu polibawełny Zakaz reklam, także w social mediach Kluczowym elementem ustawy jest zakaz reklamy marek fast fashion. Dotyczy on nie tylko tradycyjnych mediów, ale również platform internetowych, influencerów i social mediów. Wydawcy, którzy nie dostosują się do nowych przepisów, mogą liczyć się z dotkliwymi karami finansowymi. To odpowiedź na ekspansywną politykę marketingową Shein i Temu, które intensywnie wykorzystują influencerów oraz personalizowane kampanie, by docierać do młodych odbiorców. Francuski Senat uznał, że konieczne jest ograniczenie tej presji reklamowej, by nie normalizować skrajnie szkodliwych wzorców konsumpcji. Krok ku odpowiedzialnej modzie Francuska ustawa wpisuje się w szerszy europejski trend promujący większą przejrzystość i odpowiedzialność branży tekstylnej. W marcu 2024 roku Parlament Europejski uchwalił zakaz niszczenia niesprzedanych ubrań, a w przygotowaniu są przepisy rozszerzające obowiązki producentów w zakresie cyklu życia odzieży (EPR). To nie tylko krok legislacyjny, ale także ważna zmiana z punktu widzenia ekologii – ograniczenie marnotrawstwa i promowanie recyklingu zmniejsza ślad węglowy oraz ilość odpadów. Francja po raz kolejny udowadnia, że potrafi odważnie przewodzić zielonej transformacji w sektorze mody. A Polska? W Polsce temat ultra fast fashion dopiero zaczyna przebijać się do debaty publicznej. Brakuje systemowych rozwiązań, zarówno fiskalnych, jak i informacyjnych, które mogłyby realnie ograniczyć wpływ taniej mody na środowisko. Z raportu EKObarometr (Open Research 2024) wynika, że aż 72% Polek i Polaków deklaruje chęć wspierania zrównoważonej mody, ale nadal 6 na 10 zakupów odzieżowych odbywa się na platformach typu Shein lub Temu. Czy Polska pójdzie śladem Francji i zdecyduje się na konkretne działania, czy pozostaniemy biernymi obserwatorami ekologicznych kosztów naszych zakupowych wyborów? Zobacz też: Shein wprowadza bardziej ekologiczną produkcję jeansu. Greenwashing czy zmiana polityki marki? Źródło: Reuters, lemonde.fr, ekobarometr.pl Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.