Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Shein wprowadza bardziej ekologiczną produkcję jeansu. Greenwashing czy zmiana polityki marki?

Shein wprowadza bardziej ekologiczną produkcję jeansu. Greenwashing czy zmiana polityki marki?

W najnowszym komunikacie Shein zapowiada zwiększenie produkcji jeansu przy wykorzystaniu nadruku transferowego. Metoda ta ma pomóc w ograniczeniu zużycia wody. Czy Shein ma szansę stać się ekologiczną marką? A może zmiana polityki wynika ze strachu przed unijnymi sankcjami? 

Reklama

Shein chwali się oszczędnością wody

Shein – chińska marka modowa, ogłosiła zmianę w produkcji odzieży jeansowej. Według deklaracji, do produkcji ma być wykorzystywana technologia Chłodnego Nadruku Transferowego, która zużywa mniej wody i energii. Metoda ta była testowana już w 2024 roku, a z jej wykorzystaniem stworzono 380 000 sztuk odzieży, co pozwoliło zaoszczędzić 10 milionów litrów wody, czyli o 90% więcej niż w roku poprzednim. 

Metoda polega na wykorzystaniu druku cyfrowego oraz reaktywnego atramentu do nanoszenia tekstu, grafik lub wzorów na folię transferową. Nadruk transferowy pozwala nie tylko na oszczędność wody, ale też na ograniczenie kontaktu pracowników ze szkodliwymi chemikaliami, takimi jak chlor czy soda. 

Co wiemy o modowym gigancie? 

Shein to gigant modowy, którego przychody sięgają nawet 10 miliardów dolarów rocznie. Polityka sklepu opiera się na szybkim podążaniu za trendami, a co za tym idzie wypuszczaniu ogromnej ilości produktów. W sklepie internetowym pojawia się nawet 6 tys. nowych produktów dziennie!

Liczne śledztwa ujawniły, że Shein nie tylko nie zapewnia bezpiecznych warunków pracy, ale też nie wypłaca pracownikom należności za przepracowane godziny i zmusza ich do 75 godzin pracy tygodniowo. Marka przyczynia się bezpośrednio do zwiększenia ilości odpadów i emisji zanieczyszczeń. Produkty stworzone w większości z materiałów syntetycznych nie nadają się do recyklingu, a szkodliwe poliestry i poliamidy trafiają do ekosystemu, zatruwając lokalną przyrodę. 

Zwrot ekologiczny?

Mimo niechlubnej sławy, w ciągu ostatnich lat Shein wprowadza coraz więcej rozwiązań, nazywanych “ekologicznymi”. Jednym z nich jest utworzenie EvoluSHEIN’, linii produkującej ubrania z materiałów takich jak wiskoza. Marka chwali się również wprowadzaniem poliestru z recyklingu oraz przekazaniem 15 ,mln dolarów na rzecz organizacji pozarządowej zajmującej się odpadami tekstylnymi w Ghanie. 

W rzeczywistości działania te trudno uznać za prawdziwą troskę o środowisko. Są one raczej próbą maskowania rzeczywistych problemów i odwrócenia uwagi mediów od stosowanych przez markę praktyk. 

Zwróciło to uwagę włoskiego urzędu antymonopolowego (AGCM), który oskarżył firmę o greenwashing. Urzędnicy twierdzą, że informacje odnośnie ochrony środowiska, pojawiające się na stronie Shein, są mylące i mogą wprowadzać potencjalnych klientów w błąd. Firmie zarzucono również podawanie nieprawidłowych informacje o emisji zanieczyszczeń i dekarbonizacji.

Zobacz też: Nie będzie showroomu Shein na uczelniach! Studenci wywalczyli odwołanie wydarzenia

Źródła: fashiondrive.com, euronews.com, greenpeace.org 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.