Wiadomości OZE Nowy samolot zasilany energią ze słońca 06 grudnia 2018 Wiadomości OZE Nowy samolot zasilany energią ze słońca 06 grudnia 2018 Przeczytaj także OZE Bliski Wschód buduje 2,8 GW PV z magazynami energii. Jak ta inwestycja zmieni europejską energetykę? Arabia Saudyjska i Bahrajn rozpoczynają jeden z kluczowych projektów OZE na Bliskim Wschodzie – elektrownię słoneczną z wielkoskalowym magazynem energii. Inwestycja ma nie tylko wspierać transformację energetyczną Bahrajnu, ale również wyznaczać nowe standardy współpracy transgranicznej i handlu energią w regionie. Ponadto technologia przesyłu czystej energii między granicami państw może stać się w przyszłości standardem na rynku polskim i europejskim. OZE Energetyczny paradoks Niemiec 2025: mniej wiatru i deszczu, więcej energii z OZE Pomimo „historycznie słabego” pierwszego kwartału 2025 roku pod względem produkcji odnawialnych źródeł energii (OZE) – głównie spadku mocy energii z wiatru i energii wodnej – udział OZE wzrósł w Niemczech o 0,7% względem roku poprzedniego. W jaki sposób stało się to możliwe? Spółka Aurora Flight Sciences przygotowuje do pierwszego lotu swój nowy, elektryczny samolot. Ta bezzałogowa jednostka latająca jest w pełni zasilania za pomocą paneli fotowoltaicznych, co pozwala jej bez przerwy utrzymywać się w powietrzu. Reklama Odysseus, bo tak nazywa się pojazd, ma skrzydła o rozpiętości 74 metrów. Samolot jest w 100% bezemisyjny. Firma promuje go jako „pseudosatelitę”, bo będzie mógł pełnić podobną rolę. Starania o stworzenie tego rodzaju samolotu trwają już od lat. „Inspiracją do stworzenia Odyseussa był projekt Daedalus, w którym ustanowiono rekord w locie samolotu napędzanego siłą ludzkich mięśni. W 1988 roku samolot ten pokonał 116 kilometrów pomiędzy greckimi wyspami Kretą i Santorini”, wyjaśnił przedstawiciel Aurora Flight. Za tym projektem stał m.in. John Langford, obecny CEO Aurory oraz jego współpracownicy z MIT, który także są współzałożycielami firmy. Obecnie Aurora jest własnością Boeinga. Firma ulokowana jest w Manassas w stanie Virginia i posada fabryki w Bridgeport w Zachodniej Wirginii oraz Columbus w stanie Mississippi. Dodatkowo centra badawcze w Massachusetts, Ohio, Kalifornii i Szwajcarii. Jak mówi Tom Clancy, aktualny CTO firmy, samolot ten „zaprojektowano tak, by latał niemalże w nieskończoność, zasilany jedynie słońcem”. https://youtu.be/eErLcDqINyE Jak podaje czasopismo „The Engineer”, Odysseus zaprojektowany jest do lotów w stratosferze, gdzie w czasie dnia ma ciągle dostęp do światła słonecznego. W tym czasie może wygenerować tak dużo energii, że wystarczy jej także na lot nocą. „Misje pojazdu trwać mogą nawet wiele miesięcy”, deklaruje firma. Samolot wykonany jest na ultralekkim szkielecie z włókna węglowego. Jego poszycie stworzono z Tedlaru fluorowanego poliwinylu produkcji DuPonda. Materiał ten charakteryzuje się m.in. wysoką odpornością na ultrafiolet. Odysseus zajmować ma się m.in. obserwacjami klimatycznymi – pracować może jako satelita meteorologiczny. Jak zapowiada Langford, jest on realnym rozwiązaniem dla środowiska naukowego, skupionego wokół badania zmian klimatycznych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.