samolot-paliwo do samolotów

Nowy samolot zasilany energią ze słońca

Spółka Aurora Flight Sciences przygotowuje do pierwszego lotu swój nowy, elektryczny samolot. Ta bezzałogowa jednostka latająca jest w pełni zasilania za pomocą paneli fotowoltaicznych, co pozwala jej bez przerwy utrzymywać się w powietrzu.

Odysseus, bo tak nazywa się pojazd, ma skrzydła o rozpiętości 74 metrów. Samolot jest w 100% bezemisyjny. Firma promuje go jako „pseudosatelitę”, bo będzie mógł pełnić podobną rolę.

Starania o stworzenie tego rodzaju samolotu trwają już od lat. „Inspiracją do stworzenia Odyseussa był projekt Daedalus, w którym ustanowiono rekord w locie samolotu napędzanego siłą ludzkich mięśni. W 1988 roku samolot ten pokonał 116 kilometrów pomiędzy greckimi wyspami Kretą i Santorini”, wyjaśnił przedstawiciel Aurora Flight. Za tym projektem stał m.in. John Langford, obecny CEO Aurory oraz jego współpracownicy z MIT, który także są współzałożycielami firmy.

Obecnie Aurora jest własnością Boeinga. Firma ulokowana jest w Manassas w stanie Virginia i posada fabryki w Bridgeport w Zachodniej Wirginii oraz Columbus w stanie Mississippi. Dodatkowo centra badawcze w Massachusetts, Ohio, Kalifornii i Szwajcarii.

Jak mówi Tom Clancy, aktualny CTO firmy, samolot ten „zaprojektowano tak, by latał niemalże w nieskończoność, zasilany jedynie słońcem”.

https://youtu.be/eErLcDqINyE

Jak podaje czasopismo „The Engineer”, Odysseus zaprojektowany jest do lotów w stratosferze, gdzie w czasie dnia ma ciągle dostęp do światła słonecznego. W tym czasie może wygenerować tak dużo energii, że wystarczy jej także na lot nocą. „Misje pojazdu trwać mogą nawet wiele miesięcy”, deklaruje firma.

Samolot wykonany jest na ultralekkim szkielecie z włókna węglowego. Jego poszycie stworzono z Tedlaru fluorowanego poliwinylu produkcji DuPonda. Materiał ten charakteryzuje się m.in. wysoką odpornością na ultrafiolet.

Odysseus zajmować ma się m.in. obserwacjami klimatycznymi – pracować może jako satelita meteorologiczny. Jak zapowiada Langford, jest on realnym rozwiązaniem dla środowiska naukowego, skupionego wokół badania zmian klimatycznych.

Dodaj komentarz


Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Mogą Ci się także spodobać

Magazyny energii zintegrowane z wiatrakami

Podstawowym problemem turbin wiatrowych jest fakt, że produkują one energię, gdy mocno wieje wiatr. Jak jest silny, to produkcja jest duża, a ceny energii spadają, ale jak cichnie, to sytuacja jest odwrotna. Ten problem jest istotny z punktu widzenia operatorów sieci energetycznej, właścicieli wiatraków i odbiorców prądu.

Codzienny raport smogowy – 13.12.

Smog nie odpuszcza! W Krakowie wprowadzono dziś darmową komunikację miejską, również Koleje Małopolskie ogłosiły bezpłatną komunikację na obszarze Aglomeracji Krakowskiej – warto dziś zrezygnować z podróży samochodem. Wczoraj na szczycie klimatycznym została przyjęta Deklaracja Ministerialna “Lasy dla klimatu”. Dokument ten nawołuje państwa do wspólnych działań na rzecz wykorzystania lasów do równoważenia emisji CO2. To postęp, ale kluczowe kwestie nie zostały jeszcze rozwiązane. W trakcie COP 24 były wiceprezydent USA – Al Gore zwrócił uwagę na problem smogu w Polsce: “Dziecko, które urodzi się dziś w Warszawie, po roku życia będzie się czuło tak, jakby wypaliło tysiąc papierosów.” Niestety, zgadzamy się z nim.