Elektromobilność Olga Malinkiewicz i jej pomysł na perowskitowe carporty 25 września 2019 Elektromobilność Olga Malinkiewicz i jej pomysł na perowskitowe carporty 25 września 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. W zeszłym tygodniu wspominaliśmy już o perowskicie oraz technologii Olgi Malinkiewicz. Obecnie jej firma, Saule Technologies, rozpoczęła współpracę z należącą do francuskiego koncernu Engie firmą Natoni nad projektem słonecznego carportu. Reklama Pierwszy prototyp carportu Prototyp został zaprezentowany w trakcie Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie na początku września. Carport ma być instalacją niepodłączoną do sieci energetycznej. Będzie ona zatem tańsza i łatwiejsza do zaadaptowania do środowiska miejsko-ulicznego. Firma Malinkiewicz proponuje specjalne miejsca pokryte elastycznymi perowskitowymi panelami fotowoltaicznymi. Zebrana przez nie energia zasili parkujące w carportach samochody elektryczne. Na początek jednak Saule wprowadzi tak zwany solarny system parkingowy. Na jednym takim porcie będzie znajdował się tuzin zwykłych modułów PV o łącznej mocy 3,36 kW. Później jednak firma chce produkować własne moduły z perowskitu. Następny etap przewiduje dodatkowo zamontowanie elastycznych, rozwijających się paneli z każdej strony carportu. Ich sprawność wynosiłaby 16%. Całkowita powierzchnia zamontowanych paneli miałaby 30 m2. W skali roku carport produkowałby 2,6 MWh energii. Trwałość swoich paneli Saule szacuje na kilka lat. Solar Carport 2.0 W ostatnich miesiącach tego roku we Wrocławiu ma ruszyć pilotażowa linia produkcyjna modułów perowskitowych w technologii Single junction. Ich sprawność wyniesie około 10%. Docelowo linia ma produkować nawet 40 tys. m2 paneli. W dalszych planach jest rozwój fabryki oddającej już 200 tysięcy m2. Solar Carport 2.0 Projekt solarnego carportu należy całkowicie do firmy Malinkiewicz. Natoni zaś ma dostarczać urządzenia ładujące, magazyny energii oraz technologie wspomagające Internet Rzeczy. Następnie firma będzie również odpowiedzialna za dystrybucję carportów. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.