Elektromobilność Olga Malinkiewicz i jej pomysł na perowskitowe carporty 25 września 2019 Elektromobilność Olga Malinkiewicz i jej pomysł na perowskitowe carporty 25 września 2019 Przeczytaj także Wiadomości OZE Produkujemy więcej energii z OZE, ale zarazem marnujemy na potęgę Polska to uśpiony olbrzym pod względem produkcji energii z OZE. Nasz potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany przez zły stan sieci energetycznych, co przekłada się na częste wyłączenia oraz rosnącą ilość odmów przyłączenia nowych źródeł energii. Eksperci od dawna wskazują, że bez rozwiązania tego problemu nie uwolnimy potencjału polskiej energetyki. Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. W zeszłym tygodniu wspominaliśmy już o perowskicie oraz technologii Olgi Malinkiewicz. Obecnie jej firma, Saule Technologies, rozpoczęła współpracę z należącą do francuskiego koncernu Engie firmą Natoni nad projektem słonecznego carportu. Reklama Pierwszy prototyp carportu Prototyp został zaprezentowany w trakcie Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie na początku września. Carport ma być instalacją niepodłączoną do sieci energetycznej. Będzie ona zatem tańsza i łatwiejsza do zaadaptowania do środowiska miejsko-ulicznego. Firma Malinkiewicz proponuje specjalne miejsca pokryte elastycznymi perowskitowymi panelami fotowoltaicznymi. Zebrana przez nie energia zasili parkujące w carportach samochody elektryczne. Na początek jednak Saule wprowadzi tak zwany solarny system parkingowy. Na jednym takim porcie będzie znajdował się tuzin zwykłych modułów PV o łącznej mocy 3,36 kW. Później jednak firma chce produkować własne moduły z perowskitu. Następny etap przewiduje dodatkowo zamontowanie elastycznych, rozwijających się paneli z każdej strony carportu. Ich sprawność wynosiłaby 16%. Całkowita powierzchnia zamontowanych paneli miałaby 30 m2. W skali roku carport produkowałby 2,6 MWh energii. Trwałość swoich paneli Saule szacuje na kilka lat. Solar Carport 2.0 W ostatnich miesiącach tego roku we Wrocławiu ma ruszyć pilotażowa linia produkcyjna modułów perowskitowych w technologii Single junction. Ich sprawność wyniesie około 10%. Docelowo linia ma produkować nawet 40 tys. m2 paneli. W dalszych planach jest rozwój fabryki oddającej już 200 tysięcy m2. Solar Carport 2.0 Projekt solarnego carportu należy całkowicie do firmy Malinkiewicz. Natoni zaś ma dostarczać urządzenia ładujące, magazyny energii oraz technologie wspomagające Internet Rzeczy. Następnie firma będzie również odpowiedzialna za dystrybucję carportów. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.