Wiadomości OZE Paliwo dla samolotów będzie uzyskiwane ze śmieci 24 lipca 2018 Wiadomości OZE Paliwo dla samolotów będzie uzyskiwane ze śmieci 24 lipca 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Jeśli brytyjskiemu rządowi uda się stworzyć nowe zielone źródło energii, już niebawem pasażerowie wielu linii lotniczych będą mogli odbywać swoją podniebną podróż dzięki samolotom napędzanym paliwem pozyskanym nie tylko z odpadów przemysłowych, ale nawet z zawartości ich domowych pojemników na śmieci. Departament Transportu Wielkiej Brytanii przeznaczył 22 miliony funtów na projekty poświęcone sposobom pozyskiwaniu paliwa opartego na odpadach, dedykowanego pojazdom zbyt ciężkim, by mogły korzystać z energii elektrycznej. Reklama O dofinansowanie w tym konkursie będą mogły ubiegać się projekty oferujące rozwiązanie nie tylko problemu nadmiaru śmieci, ale także zaradzenie mu za pomocą wytwarzania z odpadów paliwa o niskiej zawartości węgla; będzie ono docelowo przeznaczone dla samolotów i ciężarówek. Obecnie do konkursu zgłoszono już około 70 projektów, które ubiegają się o pozyskanie dofinansowania na realizację tegoż celu. Powyższy projekt stanowi następstwo wprowadzenia dotacji, która zachęca do korzystania i upowszechniania pojazdów elektrycznych o bardzo niskim poziomie emisji. Co więcej, w tych obostrzeniach widnieje także plan wycofania wszystkich samochodów benzynowych i tych posiadających napęd diesla jeszcze do 2040 roku, ze względu na wysoce umotywowane obawy: zbyt szybko rosnący poziom tlenku azotu w brytyjskim powietrzu stanowi poważne niebezpieczeństwo, zagrażające zdrowiu obywateli. Rząd nazwał bardzo złą jakość powietrza największym zagrożeniem dla środowiska w Wielkiej Brytanii. Badania przeprowadzone przez brytyjski Departament Transportu wskazują, że samoloty i ciężarówki wykorzystujące paliwa pochodzące z odpadów, mogą zużywać nawet do 90% mniej węgla, niż w przypadku, gdy bywają zasilane tradycyjnymi paliwami kopalnymi. Należy bowiem podkreślić, że pojazdy te są zbyt ciężkimi maszynami, aby mogły wykorzystywać energię elektryczną. Przedstawiciele tego departamentu szacują, że do 2030 roku paliwo pochodzące z odpadów może osiągnąć wartość nawet 600 mln funtów, a firmy zajmujące się jego wytwarzaniem będą w stanie stworzyć niemal 10 tysięcy nowych miejsc pracy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.