Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku

Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza wystartuje w 2024 roku

W 2024 roku loty rozpoczyna pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza. Flota Ecojet ma składać się z samolotów elektrycznych napędzanych przez zielony wodór. Co więcej, pasażerowie na pokładzie będą mieli do wyboru wyłącznie wegańskie posiłki. Jakie trasy obejmie linia Ecojet?

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza na świecie 

Za pomysłem linii Ecojet stoi Dale Vince, brytyjczyk znany z inwestycji w zieloną energię i proekologiczne rozwiązania. Jego zdaniem przyszłość nie musi polegać na rezygnacji z komfortu, jeśli zrewolucjonizujemy wysokoemisyjne sektory gospodarki. Dowodem na to, ma być właśnie linia lotnicza Ecojet.  

Co zaskakujące, zeroemisyjna flota ma składać się z samolotów z upcyclingu. Tradycyjne aeroplany na paliwo mają być wyposażone w silnik elektryczny oraz system, który będzie przekształcać zielony wodór w prąd. To ma zaoszczędzić około 90 tys. ton emisji CO2, które pochłonęłaby konstrukcja nowej floty. 

UKEWG3DQVxpCNBrf87qsfALrbFwclzR3ZgBCi2eN TRSLfHaScHU1AUsKW5rNSvgl37x2MkcHlmw zJvOVA yaLZQBLYacbMbgjpXAADuroan0qgetiU1 HRGHrXg
Samolot pasażerski linii Ecojet. Źródło: Dale Venice/Twitter

Oprócz tego ekologiczne rozwiązania mają obowiązywać również na pokładzie. Mundury załogi mają być uszyte z materiałów przyjaznych środowisku, a pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty roślinnego menu.

Kiedy wystartuje pierwszy zeroemisyjny samolot?

Linia rusza w przyszłym roku 

Pierwsze loty zostały zaplanowane już na początek 2024 roku. Trasę między Edynburgiem a Southampton w Wielkiej Brytani ma pokonać mały, 19-osobowy samolot. Niestety w pierwszych miesiącach samoloty będą zasilane paliwem na bazie nafty, a dopiero po roku będą w pełni zeroemisyjne. 

Wydaje się, że to sprzeczność, ale sercem tego projektu jest upcykling istniejących samolotów i ich modernizacja. Jest to podejście pragmatyczne, co oznacza, że nie stracimy czasu. Zbudujemy infrastrukturę, umieścimy samoloty w powietrzu i wymienimy silniki, gdy będą dostępnewyjaśnił właściciel linii lotniczych. 

A jak będa wyglądać ceny biletów? Jeszcze nie wiadomo, niemniej Dale Venice zapewnia, że celem Ecojet jest rynek masowy, dlatego mają one dorównać tym, które oferują inne linie lotnicze. 

Czy wiesz, że w 2028 w Skandynawii wystartuje komercyjny lot samolotem elektrycznym? 

Scandinavian Airlines wypuszcza elektryczny samolot 

Scandinavian Airlines, znane też jako SAS, ogłosiły sprzedaż biletów na lot, który odbędzie się… w 2028 roku. Ale powód, aby czekać pięć lat jest nie byle jaki. Nie będzie to zwykła podróż, ale pierwszy komercyjny przelot samolotem elektrycznym oferowany przez tą linie lotniczą. 

Do sprzedaży wprowadzono zaledwie 30 biletów na przeloty w Szwecji, Norwegii i Danii. Każdy z nich kosztuje około 1946 koron (ok. 179 dolarów). Kwota nie jest przypadkowa, bo odnosi do roku założenia Scandinavian Airlines. Niestety wszystkie miejsca zostały już wykupione. 

Pasażerowie wejdą na pokład niewielkiego samolotu ES-30 szwedzkiego startupu Heart Aerospace. Scandinavian Airlines już w 2019 roku podpisały list intencyjny dotyczący dołączenie tego modelu do swojej floty regionalnej. 

Źródło: theguardian.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.