Elektromobilność Pierwsze autonomiczne elektryczne taksówki wyjeżdżają na ulice Pekinu. Czy robo-taxi to nasza przyszłość? 30 listopada 2021 Elektromobilność Pierwsze autonomiczne elektryczne taksówki wyjeżdżają na ulice Pekinu. Czy robo-taxi to nasza przyszłość? 30 listopada 2021 Przeczytaj także Depesze Nowe inwestycje w ultraszybkie stacje ładowania Fundusz Orlen VC zainwestował w Euroloop – producenta ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki polskiego startupu, z których korzystają już kierowcy w 7 krajach Europy, są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają dostęp do prądu stałego o mocy do 720 kW. Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Wygląda jak normalny samochód, ale… nikt nie prowadzi tego białego auta. Pekin w tym tygodniu zatwierdził swoje pierwsze autonomiczne elektryczne taksówki do użytku komercyjnego. Ile aut pojawiło się na ulicach stolicy Chin i jak działa ta technologia? Reklama Autonomiczne elektryczne taksówki w Chinach Dziesiątki elektrycznych i hybrydowych robo-taksówek wyjechało na ulice chińskiej stolicy. To zasługa chińskiego giganta technologicznego Baidu i start-upu Pony.ai, którzy w czwartek 25 listopada otrzymali zielone światło dla użytku komercyjnego swoich autonomicznych samochodów. Komunikacja z klientami odbywa się cyfrowo: zamawiasz, płacisz i pytasz o pomoc przez aplikację w telefonie, zdjęcie: mms.businesswire.com Na razie autonomiczne elektryczne taksówki mogą poruszać się jedynie po południowej części miasta, czyli ok. 60 km2. Pojazdy mogą przewozić tylko dwóch pasażerów na raz. Pracownik firmy również siedzi w przedniej części samochodu na wypadek, gdyby potrzebna była jakakolwiek nagła interwencja, ale pojazd jeździ całkowicie samodzielnie.Sześćdziesiąt siedem takich taksówek jeździ już po drogach w Pekinie, pobierając nieco ponad dwa juany (ok. 4 zł) za 5,9-kilometrową podróż.Pasażerowie korzystający z samochodów „Apollo Go” Baidu muszą pobrać aplikację o nazwie „Luobo kuaipao” — co oznacza „jazda na rzodkiewkę”. Klienci mogą wezwać taksówkę w jednym z 600 punktów na terenie miasta. Jak poinformował start-up Pony.ai, w ramach testów technologii auta odbyły już ponad pół miliona autonomicznych podróży. Technologia rozwija się dynamicznie, jednak wciąż wiele pozostaje jeszcze do zrobienia. Czy robo-taksówki to nasza przyszłość? Współzałożyciel Pony.ai, Peng Jun, powiedział, że kluczem do rozwoju branży jest „polityka, technologia i akceptacja społeczna”.Oczekuje się jednak, że miną jeszcze lata, zanim taksówki będą w pełni funkcjonować bez interwencji człowieka. Głównymi powodami są wymogi bezpieczeństwa i konieczne zmiany w prawie. Takich pomysłów jednak pojawia się na świecie coraz więcej. Deweloperzy mają nadzieję, że chińscy konsumenci — którzy zaakceptowali e-commerce, płatności online i inne rozwiązania cyfrowe — szybko przyzwyczają się do wrażenia podróżowania samochodem bez kierowcy. Wspierany przez Alibabę start-up AutoX i gigant zajmujący się przejażdżkami, DiDi Chuxing, również prowadzą projekty pilotażowe robotaxi w miastach w całym kraju.Chcesz wiedzieć więcej o rozwoju autonomicznej elektromobilności? Zobacz artykuł: Pierwszy elektryczny i autonomiczny statek cargo na świecie wypłynął na norweskie wody źródło: mms.businesswire.com, pony.ai Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.