Wiadomości OZE Pierwsze na świecie zero emisyjne pociągi już są! 20 września 2018 Wiadomości OZE Pierwsze na świecie zero emisyjne pociągi już są! 20 września 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? W poniedziałek 17 września tego roku na terenie Dolnej Saksonii uruchomiono pierwsze pociągi wodorowe. W nową technologię rząd zainwestował 81 milionów euro (około 94,7 miliona dolarów). Reklama Opracowana przez Alstom, francuskiego producenta kolejowego, zawiera ogniwa paliwowe, które zamieniają wodór i tlen w energię elektryczną, emitując tylko parę i wodę. Niskoszumowy pociąg osiąga prędkość nawet 140 km/h (87 mil/h) i może pomieścić do 300 pasażerów. Dwa takie modele zastępują niektóre głośne, napędzane olejem napędowym pociągi, które były w obiegu. Zgodnie z komunikatem prasowym Alstom planuje dostarczyć kolejne 14 egzemplarzy Coradia iLint do Dolnej Saksonii do 2021 roku. Nowe pociągi mają być bardziej praktycznym i ekologicznym zamiennikiem dla 120 starych pociągów z silnikami wysokoprężnymi w istniejącej flocie. „Bezawaryjna technologia napędowa Coradii iLint stanowi przyjazną dla klimatu alternatywę dla konwencjonalnych pociągów z silnikami wysokoprężnymi”, powiedział Bernd Althusmann, Minister Gospodarki i Transportu Dolnej Saksonii. To nowy i przyjazny dla klimatu kurs dla transportu kolejowego, który wpłynie w przyszłości na obniżenie emisji. Przypomnijmy, że cała Unia Europejska musi znacznie obniżyć emisję CO2, a takie inwestycje w transport zeroemisyjny właśnie temu sprzyjają. Pasażerowie będą mogli podróżować nowymi, jasnoniebieskimi pociągami Coradia iLint na 100-kilometrowej linii między Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.