PKN ORLEN, inwestuje w przyjazne środowisku technologie wodorowe. Na realizację tego przedsięwzięcia ORLEN otrzymał 2 mln euro dofinansowania z unijnego programu. Do 2030 roku koncern ORLEN zbuduje w polskich miastach stacje tankowania wodoru: ponad 50 obiektów całej Polsce. Gdzie powstaną?
ORLEN zbuduje w polskich miastach stacje tankowania wodoru
Pierwsze ogólnodostępne, całodobowe stacje PKN ORLEN, na których można będzie zatankować wodór, zostaną zbudowane w Poznaniu i Katowicach. We Włocławku powstanie natomiast stacja modułowa.
Będą one przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu.
Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
Więcej informacji o możliwościach ładowania na stacjach znajdziesz w artykule:
Obajtek: jestem nowoczesnym koncernem
– Jesteśmy nowoczesnym koncernem, wpisującym się w globalny trend rozwoju innowacyjnych, a przy tym ekologicznych technologii, które wytyczają nam drogę do zrównoważonego biznesu. Jedną z nich jest technologia wodorowa. To przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
– W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru. Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów – dodaje Obajtek.
Bezzwrotne dofinansowanie inwestycji przez Komisję Europejską, w kwocie blisko 2 mln euro, będzie pochodziło z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, wspierającego rozwój paliw alternatywnych. Prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku.
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.
ORLEN zbuduje w polskich miastach stacje tankowania wodoru. To jednak nie koniec wodorowych planów Obajtka.
Dolina wodorowa w Polsce
PKN ORLEN podpisał list intencyjny, wspólnie z 24 innymi podmiotami, w sprawie utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Produkowany w niej wodór będzie wykorzystywany m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie. Koncern jako lider tego projektu jest odpowiedzialny m.in. za określenie celów Doliny i przygotowanie strategii jej działania. Zaangażowanie w rozwój paliw alternatywnych wpisuje się w dążenie PKN ORLEN do osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 roku.
Chcesz wiedzieć więcej o dolinie wodorowej w Polsce? Zobacz artykuł:
źródło: orlen.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.