Polska Plastik znika ze sklepów w Polsce 14 maja 2019 Polska Plastik znika ze sklepów w Polsce 14 maja 2019 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. Zatwierdzona przez Parlament Europejski ustawa zakazująca sprzedaży jednorazowych artykułów wykonanych z tworzyw sztucznych zacznie obowiązywać dopiero od 2021 r. Mimo to już teraz wiele sieci handlowych wprowadza do swojej oferty proekologiczne rozwiązania. Reklama Jak podaje portal Wirtualnemedia.pl, już od końca kwietnia bieżącego roku, czyli od terminu oznaczającego rozpoczęcie sezonu grillowego, kilka sieci sklepów w Polsce postanowiło wycofać ze swojej oferty jednorazowe naczynia wykonane z plastiku i zastąpić je przedmiotami wytworzonymi z biodegradowalnych, przyjaznych środowisku materiałów. Sieć sklepów Lidl zmodyfikowała ofertę swojej marki Grill&Fun. Od bieżącego sezonu grillowego produkty oznaczone tym logo będą wykonane z ekologicznych tworzyw – i tak np. jednorazowe tacki zostaną wykonane z papieru, a dokładniej z celulozy, która ulega szybkiemu rozkładowi. Dodatkowo w ofercie sieci znajdą się jednorazowe kubki wytworzone z celulozy z dodatkiem PLA (polilaktydu, czyli w pełni biodegradowalnego polimeru polikwasu mlekowego, pochodzącego z odnawialnych surowców naturalnych, takich jak mączka kukurydziana), a także słomki do napojów, również wykonane z PLA. W sklepach tej marki pojawią się także ekologiczne sztućce. Konsumenci będą mogli wybrać pomiędzy tymi wykonanymi z polilaktydu i otrębów lub z drewna. Do produkcji tych drugich zostanie wykorzystany odnawialny surowiec pochodzący z gospodarstw leśnych zarządzanych w zrównoważony sposób. Marka szacuje, że podjęte działania umożliwią jej w tym roku zredukowanie plastikowych odpadów o ok. 140 ton. Podobne działania podjęła również sieć sklepów Biedronka. W ramach akcji „Świętuj dzień grilla” wprowadziła do swojej oferty jednorazowe produkty wykonane z ekologicznych, odnawialnych surowców. Już od końca kwietnia bieżącego roku w dyskoncie można nabyć biodegradowalne kubki, sztućce, słomki i talerze. Do ich produkcji wykorzystano surowce pochodzenia naturalnego, takie jak drewno (w przypadku sztućców), pulpa z celulozy lub trzcina cukrowa (talerze). Część jednorazowych produktów została wykonana z polilaktydu wytworzonego z kukurydzy lub papieru z dodatkiem tego biodegradowalnego polimeru. Źródła: wirtualnemedia.pl Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.