Na wodór Polska lokomotywa na wodór 19 marca 2021 Na wodór Polska lokomotywa na wodór 19 marca 2021 Przeczytaj także Na wodór Energia nie zginie z baterią w płynie. Nowy pomysł naukowców ze Stanforda Magazynowanie energii staje się coraz poważniejszym wyzwaniem w światowej energetyce. Być może dobrym rozwiązaniem na jej przechowywanie będzie system ciekłych organicznych nośników wodoru (LOHC). Dzięki ostatniemu odkryciu naukowców z Uniwersytetu Stanforda, przechowywanie energii za pomocą tej technologii może być jeszcze łatwiejsze. Klucz tkwi w tym, że LOHC są… płynne, dzięki czemu m. in. łatwiej je przechowywać i transportować. Na wodór Stacja wodorowa w Poznaniu otwarta. To trzeci taki obiekt w Polsce Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. Stacja zasilać będzie flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Firma PESA, działająca na rynku kolejowym od połowy XIX wieku, pracuje nad wodorową lokomotywą. Jeszcze w tym roku nowoczesny pojazd napędzany zielonym paliwem ma mieć swoją premierę. Reklama Zielony Ład w kolei Zielony Ład dotyczy każdej sfery życia i gospodarki. Również sektor kolei ma zostać zmodernizowany, aby sprostać wymogom bezemisyjnej przyszłości. PESA z Bydgoszczy opracowuje prototyp lokomotywy napędzanej wodorem. Firma chce sprostać krajowym i unijnym regulacjom, wprowadzając na rynek zeroemisyjny tabor. Czy w tym pociągu jest miejsce dla rowerów? Koszty i nowe regulacje UE Prototyp manewrowej lokomotywy wodorowej to odpowiedź PESY na rosnące zapotrzebowanie na zeroemisyjne środki transportu kolejowego. Pojazd ma zadebiutować jeszcze w tym roku, a następnie uzyskać certyfikację i homologację. Natomiast gotowe zespoły trakcyjne mają pojawić się w ofercie za 4 lata. Współpraca Prezes PESY Krzysztof Zdziarski skomentował wprowadzenie nowej lokomotywy na rynek podczas konferencji Zielony Ład na polskiej kolei. Wspomniał również o współpracy firmy z innymi międzynarodowymi partnerami, w tym europejskimi, japońskimi, czy kanadyjskimi. PESA współpracuje też z PKP i Orlenem na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. – Od dwóch lat pracujemy nad nową platformą pojazdów – w trakcie przygotowań zorganizowaliśmy między innymi cykl warsztatów UX, analizujących preferencje użytkowników. Jednym z fundamentów nowej platformy pojazdów PESA, oprócz bezpieczeństwa i wygody, będzie także niskoemisyjność – powiedział prezes i dodał: – Staramy się spełniać oczekiwania przewoźników, pasażerów i standardy ekologii. Przyszłość kolei PESA pracuje obecnie nad elektrycznymi i spalinowymi pojazdami. Jak podaje firma, spalinowe silniki mają spełniać rygorystyczne normy emisyjne (Stage V). Zastosowany w lokomotywie system Marathon jest napędzany dieslem. European Railway Award – nagroda dla pociągu napędzanego wodorem PESA pracuje też nad pojazdem wodorowym standardowym. Oznacza to, że z czasem wzrostu popularności rozwiązań wodorowych, taki pojazd będzie można przerobić w ogniwo wodorowe. Na razie muszą powstać punkty tankowania. PESA i PKP dyskutowały nad udostępnieniem wspólnej stacji tankowania wodoru zarówno dla pociągów, jak i autobusów. źródło: PESA, rynek-kolejowy.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.