Na wodór Polska lokomotywa na wodór 19 marca 2021 Na wodór Polska lokomotywa na wodór 19 marca 2021 Przeczytaj także Na wodór NFOŚiGW dofinansuje zielone autobusy w Koninie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w formie dotacji i pożyczek ponad 40 mln zł dofinansowania na zakup 11 nowych autobusów dla Konina. Rozwój zeroemisyjnego transportu w polskich miastach jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na wodór Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów Rzeszów zainwestuje w autobusy zasilane wodorem, a dofinansuje je Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymiana 20 wyeksploatowanych autobusów na nowoczesne autobusy wodorowe będzie kosztować niemal 98 mln złotych. Firma PESA, działająca na rynku kolejowym od połowy XIX wieku, pracuje nad wodorową lokomotywą. Jeszcze w tym roku nowoczesny pojazd napędzany zielonym paliwem ma mieć swoją premierę. Reklama Zielony Ład w kolei Zielony Ład dotyczy każdej sfery życia i gospodarki. Również sektor kolei ma zostać zmodernizowany, aby sprostać wymogom bezemisyjnej przyszłości. PESA z Bydgoszczy opracowuje prototyp lokomotywy napędzanej wodorem. Firma chce sprostać krajowym i unijnym regulacjom, wprowadzając na rynek zeroemisyjny tabor. Czy w tym pociągu jest miejsce dla rowerów? Koszty i nowe regulacje UE Prototyp manewrowej lokomotywy wodorowej to odpowiedź PESY na rosnące zapotrzebowanie na zeroemisyjne środki transportu kolejowego. Pojazd ma zadebiutować jeszcze w tym roku, a następnie uzyskać certyfikację i homologację. Natomiast gotowe zespoły trakcyjne mają pojawić się w ofercie za 4 lata. Współpraca Prezes PESY Krzysztof Zdziarski skomentował wprowadzenie nowej lokomotywy na rynek podczas konferencji Zielony Ład na polskiej kolei. Wspomniał również o współpracy firmy z innymi międzynarodowymi partnerami, w tym europejskimi, japońskimi, czy kanadyjskimi. PESA współpracuje też z PKP i Orlenem na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. – Od dwóch lat pracujemy nad nową platformą pojazdów – w trakcie przygotowań zorganizowaliśmy między innymi cykl warsztatów UX, analizujących preferencje użytkowników. Jednym z fundamentów nowej platformy pojazdów PESA, oprócz bezpieczeństwa i wygody, będzie także niskoemisyjność – powiedział prezes i dodał: – Staramy się spełniać oczekiwania przewoźników, pasażerów i standardy ekologii. Przyszłość kolei PESA pracuje obecnie nad elektrycznymi i spalinowymi pojazdami. Jak podaje firma, spalinowe silniki mają spełniać rygorystyczne normy emisyjne (Stage V). Zastosowany w lokomotywie system Marathon jest napędzany dieslem. European Railway Award – nagroda dla pociągu napędzanego wodorem PESA pracuje też nad pojazdem wodorowym standardowym. Oznacza to, że z czasem wzrostu popularności rozwiązań wodorowych, taki pojazd będzie można przerobić w ogniwo wodorowe. Na razie muszą powstać punkty tankowania. PESA i PKP dyskutowały nad udostępnieniem wspólnej stacji tankowania wodoru zarówno dla pociągów, jak i autobusów. źródło: PESA, rynek-kolejowy.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.