2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Polski bolid hybrydowy łączy technologię i ekologię. Młodzi inżynierowie rozwijają elektromobilność

Polski bolid hybrydowy łączy technologię i ekologię. Młodzi inżynierowie rozwijają elektromobilność

Nowoczesny bolid CMS-09 to połączenie napędu spalinowego i elektrycznego, zaprojektowane przez młodych konstruktorów z myślą o przyszłości motoryzacji. Projekt pokazuje, że innowacje w duchu zrównoważonego transportu mogą powstawać także lokalnie – dzięki połączeniu wiedzy technicznej, ekologicznego podejścia i młodzieńczego zapału.

925x200 5
Reklama

Technologia i pasja

CMS-09 to najnowszy bolid zaprojektowany przez studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej z zespołu Cerber Motorsport – efekt wieloletniego projektu rozwijanego z pasją i konsekwencją. Prezentacja pojazdu miała miejsce 26 maja podczas Podlaskiego Pikniku Ekomobilności, ale sam projekt to efekt miesięcy intensywnej pracy, badań i testów.

CMS-09 to hybrydowy bolid wyścigowy o napędzie spalinowo-elektrycznym, zaprojektowany zgodnie z wymaganiami międzynarodowych zawodów Formuła Student. Choć pojazd powstał z myślą o rywalizacji, jego największą wartością jest to, że stanowi platformę edukacyjną dla przyszłych inżynierów elektromobilności i zrównoważonego transportu.

Elektryzujący projekt studentów

Zespół Cerber Motorsport nie po raz pierwszy udowadnia, że pasja do technologii może iść w parze z ekologicznym myśleniem. Już wcześniejsze wersje bolidu zdobywały nagrody na arenie międzynarodowej, ale CMS-09 wyróżnia się jeszcze większym zaawansowaniem technicznym.

W nowym pojeździe zastosowano m.in.:

  • lekką, kompozytową konstrukcję,
  • innowacyjne rozwiązania w zakresie chłodzenia i odzyskiwania energii,
  • napęd, który pozwala na testowanie różnych wariantów zasilania: spalinowego, elektrycznego i hybrydowego.

To funkcjonalna platforma badawcza testująca przyszłościowe rozwiązania dla niskoemisyjnego transportu.

Edukacja i przemysł – wspólna droga do transformacji

Choć CMS-09 nie jest seryjnym pojazdem, projekt ten stanowi ważny element edukacyjny na drodze do transformacji transportu. Łączy innowację i praktykę w jednym – studenci uczą się nie tylko projektowania, ale też pracy zespołowej, zarządzania projektem i poszukiwania finansowania.

Tego typu inicjatywy pokazują, że uczelnie techniczne w Polsce mogą być realnym zapleczem dla rozwoju elektromobilności, o ile otrzymają odpowiednie wsparcie. Praktyczne kompetencje zdobywane przy tworzeniu takich bolidów są dokładnie tym, czego potrzebuje polska gospodarka niskoemisyjna – zarówno w sektorze motoryzacyjnym, jak i w całym łańcuchu innowacji.

Dlaczego to ważne dla Polski?

Wobec globalnego przyspieszenia w kierunku elektromobilności – zarówno ze strony producentów, jak i instytucji regulacyjnych – Polska potrzebuje własnych, wykwalifikowanych specjalistów w tym obszarze. Inicjatywy takie jak CMS-09 nie tylko promują technologię, ale też pomagają zatrzymać młodych zdolnych inżynierów w kraju.

To również dowód na to, że przyszłość transportu może być projektowana w Polsce – nie tylko w wielkich koncernach, ale także w pracowniach politechnik i zespołach studenckich, które prezentują swoje innowacje na wydarzeniach promujących ekoświadomość.

Inżynieria, która zostaje w kraju

Bolid CMS-09 to coś więcej niż studencki projekt – to sygnał, że polska młodzież techniczna rozumie wyzwania przyszłości i aktywnie w nich uczestniczy. W dobie kryzysu klimatycznego, transformacji energetycznej i rosnącego zapotrzebowania na zielone innowacje, warto wspierać takie inicjatywy. To właśnie one mogą zbudować fundament pod krajową elektromobilność nowej generacji.

Zobacz też: Kredyty za energię z OZE – szansa na tańszy transport elektryczny w Polsce

Źródło: geekstok.pl, Formuła Student Poland

Fot.: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.