Elektromobilność Elektryczne samochody w Rajdzie Dakar – czy przyszłość rajdów jest zeroemisyjna? 12 maja 2025 Elektromobilność Elektryczne samochody w Rajdzie Dakar – czy przyszłość rajdów jest zeroemisyjna? 12 maja 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Pociąg przyszłości na polskim torze. Czym ICE 3neo różni się od Pendolino? W lipcu na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie pojawił się niemiecki pociąg dużych prędkości ICE 3neo. To jednostka mogąca osiągać 320 km/h, a mimo to testy odbywają się w Polsce, gdzie infrastruktura nie pozwala przekroczyć 200 km/h. To nie paradoks, lecz znak kierunku, w jakim zmierzają europejskie koleje dużych prędkości. Elektromobilność Unia Europejska inwestuje 852 mln euro w baterie do pojazdów elektrycznych Europejski Fundusz Innowacji rozpoczął dofinansowania do projektów baterii do samochodów elektrycznych. Inwestycja ma zwiększyć produkcję akumulatorów i uniezależnić UE od importu spoza Europy. Projekty zakładają nie tylko innowacyjne rozwiązania dla elektromobilności, ale również działają zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Rajd Dakar – symbol ekstremalnej wytrzymałości, pustynnego pyłu i ryku silników spalinowych – zmienia swoje oblicze. Coraz więcej pojazdów korzysta z napędów elektrycznych i niskoemisyjnych. Czy w sercu najbardziej wymagającego rajdu świata rodzi się przyszłość zrównoważonej mobilności? Reklama Spis treści ToggleDakar – nie tylko kurz i spalinyDakar Future – strategia zmiany do 2030 rokuElektromobilność w terenie – testy dla przyszłości cywilnejEkstremalne warunki – idealne środowisko dla innowacjiJeśli Dakar może, to my też Dakar – nie tylko kurz i spaliny Rajd Dakar od lat kojarzy się z potem, kurzem i benzyną. To jeden z najbardziej prestiżowych i wymagających rajdów terenowych na świecie, gdzie technologia jest testowana w ekstremalnych warunkach. Ale od kilku lat na tej pustynnej scenie pojawiają się nowi bohaterowie – pojazdy elektryczne, hybrydy i konstrukcje zasilane paliwami alternatywnymi. Jednym z przełomowych projektów jest Audi RS Q e-tron – zaawansowany prototyp elektryczny wyposażony w spalinowy generator (tzw. range extender), który zasila silniki elektryczne. Już w 2022 roku zespół Audi Sport wygrał kilka etapów Rajdu Dakar, udowadniając, że elektromobilność może być skuteczna nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach off-roadowych. Dakar Future – strategia zmiany do 2030 roku Organizator rajdu, Amaury Sport Organisation (ASO), w 2021 roku ogłosił plan transformacji pod nazwą „Dakar Future”, którego celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2030 roku. W ramach tej strategii realizowane są m.in. następujące działania: promowanie alternatywnych napędów, takich jak pojazdy elektryczne (EV), wodorowe oraz zasilane e-paliwami, instalacja paneli fotowoltaicznych i mobilnych magazynów energii w biwakach i punktach serwisowych, wprowadzanie limitów emisji i nowych regulaminów technicznych wspierających rozwiązania przyjazne środowisku. W Rajdzie Dakar 2025 nie wystartowały w pełni elektryczne samochody rajdowe, a Audi zakończyło swój projekt RS Q e-tron po sezonie 2024. Mimo to organizatorzy kontynuują rozwój ekologicznych technologii poprzez inicjatywę „Mission 1000”, której celem jest testowanie alternatywnych napędów w ekstremalnych warunkach. W ramach tej kategorii wzięło udział pięć pojazdów, w tym elektryczne motocykle, buggy napędzane wodorem oraz ciężarówka hybrydowa zasilana mieszanką wodoru i biopaliwa HVO. Przykładem jest MAN TGA 6×6 zespołu KH7-Ecovergy Team – unikalny pojazd z napędem hybrydowo-wodorowym. Z kolei Toyota GAZOO Racing zastosowała w Dakarze 2025 biopaliwo produkowane w 70% ze składników odnawialnych, co pozwoliło znacząco ograniczyć emisje CO₂ w porównaniu do konwencjonalnych paliw. Co piąty nowy samochód na świecie jest elektryczny. Rewolucja na kołach przyspiesza – ale nie wszędzie Elektromobilność w terenie – testy dla przyszłości cywilnej Dakar to nie tylko widowisko – to także poligon doświadczalny dla technologii, które mogą inspirować rozwój rozwiązań stosowanych w samochodach produkcyjnych. Systemy zarządzania energią, chłodzenia akumulatorów czy odzysku energii (rekuperacja), testowane w ekstremalnych warunkach, przyczyniają się do udoskonalania technologii w SUV-ach i pickupach przeznaczonych do codziennego użytku. Coraz więcej zespołów sięga także po panele fotowoltaiczne jako źródło zasilania zaplecza serwisowego czy systemów telemetrycznych – to rozwiązania, które mogą znaleźć zastosowanie w mobilnych instalacjach przyszłości. Ekstremalne warunki – idealne środowisko dla innowacji Wysokie temperatury, piasek, wstrząsy i kurz – to warunki, w których każda technologia musi przejść prawdziwą próbę. Jeśli elektryczne napędy są w stanie przetrwać rajd o długości ponad 8 000 km w ekstremalnych warunkach, to bez problemu poradzą sobie również w codziennym użytkowaniu. To silny sygnał, że nawet ekstremalne sporty motorowe mogą czerpać z energii odnawialnej i rozwiązań przyjaznych środowisku. Granica między „zielonym” a „wydajnym” coraz bardziej się zaciera. Jeśli Dakar może, to my też To, co jeszcze niedawno wydawało się nierealne – elektryk pokonujący pustynię – dziś staje się rzeczywistością. Rajd Dakar pokazuje, że zmiana jest możliwa nawet tam, gdzie liczy się przede wszystkim moc, wytrzymałość i niezawodność. A skoro Dakar zmierza w kierunku zeroemisyjności, tym bardziej mogą to zrobić nasze miasta, firmy i gospodarstwa domowe. Zobacz też: Bolid napędzany… ściekami. Nadchodzi rewolucja w Formule 1? Źródło: dakar.com, audi-mediacenter.com, gaussin.com Fot.: AP. Julita Ważna Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.