Elektromobilność Co piąty nowy samochód na świecie jest elektryczny. Rewolucja na kołach przyspiesza – ale nie wszędzie 23 kwietnia 2025 Elektromobilność Co piąty nowy samochód na świecie jest elektryczny. Rewolucja na kołach przyspiesza – ale nie wszędzie 23 kwietnia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Rusza nowy nabór z KPO 4,78 mld zł na rozwój elektromobilności i magazynowania zeroemisyjnej energii Już 26 maja rusza nabór wniosków w programie wspierającym rozwój czystych technologii w przemyśle. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki… Elektromobilność Szwecja wstrzymuje budowę elektrycznej autostrady E20 – co dalej z transportem ciężkim? Ambitny projekt budowy pierwszej na świecie elektrycznej autostrady w Szwecji został wstrzymany. Decyzja ta wynika z analizy kosztów i efektywności technologicznej, co rodzi pytania o przyszłość zrównoważonego transportu ciężkiego w Europie. W 2024 roku sprzedaż aut elektrycznych przekroczyła 17 milionów sztuk. To nie są już dane z działu „innowacje”, ale brutalna rzeczywistość motoryzacyjna: elektryki masowo wyjeżdżają z salonów. Jak wynika z raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), aż 1 na 5 nowo zarejestrowanych pojazdów na świecie to EV. Tyle tylko, że tempo tej rewolucji – choć nieodwracalne – jest bardzo nierówne. Reklama Spis treści ToggleChiny grają swoją ligę. Europa traci oddechPolska? Jeszcze nie, ale… już za chwilę?Technologia w centrum – ale infrastruktura na granicy wytrzymałościDo 2030 roku: połowa aut na prąd? Chiny grają swoją ligę. Europa traci oddech Na papierze wszystko wygląda imponująco: wzrost globalnej sprzedaży EV o 25% rok do roku. Ale wystarczy spojrzeć, kto napędza te statystyki, by zrozumieć, gdzie naprawdę toczy się bitwa o przyszłość mobilności. Chiny odpowiadają za niemal dwie trzecie światowego rynku EV. W samym 2024 roku sprzedaż aut elektrycznych w tym kraju wzrosła o 40%. W tym: plug-iny o… 80%! Władze w Pekinie wiedzą, że gra toczy się nie tylko o czyste powietrze, ale o dominację technologiczną. Programy dopłat sięgające 3000 dolarów, lokalne fabryki baterii, tańsze komponenty i błyskawiczna urbanizacja powodują, że elektryk to już nie prestiż – to norma. A w Europie? Tu obraz jest znacznie mniej jednolity. O ile Wielka Brytania dzięki wprowadzeniu mandatu Zero-Emission Vehicle (ZEV) awansowała w rankingach, wyprzedzając Niemcy, o tyle w samych Niemczech… sprzedaż spadła. Przyczyna? Koniec publicznych subsydiów. Efekt? Jeden z głównych motorów europejskiej transformacji wytraca impet. W USA za to trend wzrostowy: +10% rok do roku. Pomogły ulgi podatkowe i wprowadzenie nowych modeli z niższego segmentu cenowego. Tesla czy BYD – która technologia baterii wygrywa? Sprawdź analizę niemieckich naukowców Polska? Jeszcze nie, ale… już za chwilę? W Polsce, choć wzrosty są widoczne, nadal mówimy o raczkującym rynku. Brakuje infrastruktury ładowania, brakuje zachęt systemowych, a koszty zakupu EV dla przeciętnej rodziny wciąż są barierą. Ale zmiany zachodzą – i to szybciej, niż się wydaje. Producenci wprowadzają coraz tańsze modele, a duże firmy flotowe już teraz rezygnują z aut spalinowych. Technologia w centrum – ale infrastruktura na granicy wytrzymałości EV to nie tylko samochody. To część ekosystemu, który obejmuje: sieć energetyczną, magazyny energii, inteligentne systemy zarządzania ładowaniem, łańcuchy dostaw surowców krytycznych. IEA ostrzega: jeśli świat nie przyspieszy rozwoju infrastruktury ładowania i nie zainwestuje w stabilność sieci (np. przez magazyny energii), skokowy wzrost sprzedaży EV może zacząć się dusić pod własnym ciężarem. Równocześnie pojawiają się innowacje, które zmieniają zasady gry – jak bidirectional charging (ładowanie dwukierunkowe), które może uczynić samochód… mobilnym magazynem energii dla domu. Do 2030 roku: połowa aut na prąd? Prognozy IEA są jasne: do końca tej dekady połowa wszystkich nowych samochodów na świecie będzie elektryczna. Ale to scenariusz optymistyczny – i zależny od kilku czynników: polityki, dostępności surowców, cen baterii, a przede wszystkim… zaufania konsumentów. Bo choć dane mówią, że świat wsiada do elektryków, to wielu kierowców nadal trzyma rękę na hamulcu. A my – jako społeczeństwa – musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy chcemy być tylko odbiorcą tej rewolucji, czy jej uczestnikiem? Zobacz też: Kryzys firmy Muska na polskim rynku. Jakie modele wybierają Polacy zamiast Tesli? Źródło: IEA, Guardian, AP News, dane własne Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.