Świat Ponad 30 kilometrowa ścieżka rowerowa zadaszona modułami fotowoltaicznymi 15 maja 2017 Świat Ponad 30 kilometrowa ścieżka rowerowa zadaszona modułami fotowoltaicznymi 15 maja 2017 Przeczytaj także Fotowoltaika Polka i jej zespół z prestiżową nagrodą. Otrzymali ją za lekkie jak śnieg panele perowskitowe Olga Malinkiewicz i jej zespół głosami niezależnego jury zwyciężają w kategorii MŚP w konkursie European Inventor Award 2024. Zespół otrzymał również nagrodę publiczności Popular Prize. Malinkiewicz została uhonorowana w obu kategoriach za opracowanie przełomowych perowskitowych ogniw słonecznych, które w wydajny sposób przekształcają światło w energię i oferują tym samym nowe zrównoważone rozwiązania energetyczne. Ekologia Gdzie pływa najwięcej śmieci? Oto najbardziej zanieczyszczone wody świata Eksperci z Międzynarodowego Instytutu Stosowanej Analizy Systemów (IIASA) postanowili sprawdzić, które lądowe zbiorniki i cieki wodne są najbardziej zanieczyszczone odpadami pochodzenia ludzkiego. Wyniki badania nie tylko wskazały obszary z największym poziomem śmieci w wodzie, ale także ujawniły problemy w dotychczas stosowanych rozwiązaniach. Czy znajdująca się w Korei, pomiędzy miastami Daejon i Sejong autostrada może być uznana za najprzyjaźniejszą środowisku nitkę komunikacyjną na świecie? Z pewnością jest ona w tym zakresie wyjątkowa, dzięki wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych. Reklama Ścieżka, znajdująca się kilka godzin drogi autem od stolicy Korei Południowej ma długość 32 kilometrów. Pas dla rowerzystów w całości przykryty został panelami fotowoltaicznymi i odgrodzony od autostrady specjalnymi barierkami. Nie jest to pierwsza instalacja tego rodzaju. Już od 2014 roku w Holandii – niekwestionowanym liderze komunikacji rowerowej – istnieje podobna droga. Koncepcja SolarRoad opracowywana jest już od 2009 roku. Holendrzy wykorzystali inne niż Koreańczycy rozwiązanie i ułożyli specjalne moduły fotowoltaiczne na powierzchni ścieżki rowerowej. Pierwszy otwarty w Krommenie odcinek testowy ma około 70 metrów i pozwala na przetestowanie nowatorskiego rozwiązania. Panele fotowoltaiczne znajdujące się w nawierzchni ścieżki rowerowej przykryte są taflą grubego szkła, co zmniejsza ich wydajność – generują one o około 30% mniej energii elektrycznej niż analogiczne systemy ulokowane w konwencjonalny sposób, jednakże ogromną ich zaletą jest możliwość wykorzystania przestrzeni: ścieżek rowerowych oraz, jak przewidują inżynierowie z Holandii, także ulic. Jak szacuje Holenderski instytut badawczy TNO, około 20% wszystkich dróg w tym kraju pokryć można tego rodzaju systemami. Przy 140 tysiącach kilometrów ulic w Holandii może to dać sumaryczną powierzchnię systemu PV równą od 400 do 500 kilometrów kwadratowych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.