Świat Ponad 30 kilometrowa ścieżka rowerowa zadaszona modułami fotowoltaicznymi 15 maja 2017 Świat Ponad 30 kilometrowa ścieżka rowerowa zadaszona modułami fotowoltaicznymi 15 maja 2017 Przeczytaj także Wiadomości OZE Gospodarka wodno-kanalizacyjna – ruszył nabór wniosków na dotacje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otworzył nabór wniosków na dofinansowanie projektów wspierających ochronę wód, zrównoważoną gospodarkę wodną i oczyszczanie ścieków. Finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027 w ramach działania Gospodarka wodno‐ściekowa. Fotowoltaika Chińskie panele fotowoltaiczne. Jak wpływają na rynek OZE? W ostatnich latach Chiny zmonopolizowały światowy rynek OZE. Ponad połowa sprzedawanych paneli fotowoltaicznych pochodzi z Azji. Jak import wpływa na rozwój zielonej energetyki w Polsce i na świecie? To szansa na tanią transformację czy niepotrzebna konkurencja dla lokalnego rynku? Czy znajdująca się w Korei, pomiędzy miastami Daejon i Sejong autostrada może być uznana za najprzyjaźniejszą środowisku nitkę komunikacyjną na świecie? Z pewnością jest ona w tym zakresie wyjątkowa, dzięki wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych. Reklama Ścieżka, znajdująca się kilka godzin drogi autem od stolicy Korei Południowej ma długość 32 kilometrów. Pas dla rowerzystów w całości przykryty został panelami fotowoltaicznymi i odgrodzony od autostrady specjalnymi barierkami. Nie jest to pierwsza instalacja tego rodzaju. Już od 2014 roku w Holandii – niekwestionowanym liderze komunikacji rowerowej – istnieje podobna droga. Koncepcja SolarRoad opracowywana jest już od 2009 roku. Holendrzy wykorzystali inne niż Koreańczycy rozwiązanie i ułożyli specjalne moduły fotowoltaiczne na powierzchni ścieżki rowerowej. Pierwszy otwarty w Krommenie odcinek testowy ma około 70 metrów i pozwala na przetestowanie nowatorskiego rozwiązania. Panele fotowoltaiczne znajdujące się w nawierzchni ścieżki rowerowej przykryte są taflą grubego szkła, co zmniejsza ich wydajność – generują one o około 30% mniej energii elektrycznej niż analogiczne systemy ulokowane w konwencjonalny sposób, jednakże ogromną ich zaletą jest możliwość wykorzystania przestrzeni: ścieżek rowerowych oraz, jak przewidują inżynierowie z Holandii, także ulic. Jak szacuje Holenderski instytut badawczy TNO, około 20% wszystkich dróg w tym kraju pokryć można tego rodzaju systemami. Przy 140 tysiącach kilometrów ulic w Holandii może to dać sumaryczną powierzchnię systemu PV równą od 400 do 500 kilometrów kwadratowych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.