Świat Ponad 30 kilometrowa ścieżka rowerowa zadaszona modułami fotowoltaicznymi 15 maja 2017 Świat Ponad 30 kilometrowa ścieżka rowerowa zadaszona modułami fotowoltaicznymi 15 maja 2017 Przeczytaj także Fotowoltaika Chińskie panele fotowoltaiczne. Jak wpływają na rynek OZE? W ostatnich latach Chiny zmonopolizowały światowy rynek OZE. Ponad połowa sprzedawanych paneli fotowoltaicznych pochodzi z Azji. Jak import wpływa na rozwój zielonej energetyki w Polsce i na świecie? To szansa na tanią transformację czy niepotrzebna konkurencja dla lokalnego rynku? Fotowoltaika Co zrobić, gdy firma instalująca fotowoltaikę zbankrutowała? Poradnik dla poszkodowanych klientów Rosnąca popularność instalacji fotowoltaicznych sprawiła, że na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej firm oferujących tego typu panele. Zmiany w ustawie o OZE, które weszły w życie 1 kwietnia 2022 roku, sprawiły, że istnienie wielu firm stanęło pod znakiem zapytania. Co w takim razie zrobić, kiedy firma, która zamontowała nam fotowoltaikę lub wydzierżawiła grunt pod farmę PV, upadnie? Czy znajdująca się w Korei, pomiędzy miastami Daejon i Sejong autostrada może być uznana za najprzyjaźniejszą środowisku nitkę komunikacyjną na świecie? Z pewnością jest ona w tym zakresie wyjątkowa, dzięki wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych. Reklama Ścieżka, znajdująca się kilka godzin drogi autem od stolicy Korei Południowej ma długość 32 kilometrów. Pas dla rowerzystów w całości przykryty został panelami fotowoltaicznymi i odgrodzony od autostrady specjalnymi barierkami. Nie jest to pierwsza instalacja tego rodzaju. Już od 2014 roku w Holandii – niekwestionowanym liderze komunikacji rowerowej – istnieje podobna droga. Koncepcja SolarRoad opracowywana jest już od 2009 roku. Holendrzy wykorzystali inne niż Koreańczycy rozwiązanie i ułożyli specjalne moduły fotowoltaiczne na powierzchni ścieżki rowerowej. Pierwszy otwarty w Krommenie odcinek testowy ma około 70 metrów i pozwala na przetestowanie nowatorskiego rozwiązania. Panele fotowoltaiczne znajdujące się w nawierzchni ścieżki rowerowej przykryte są taflą grubego szkła, co zmniejsza ich wydajność – generują one o około 30% mniej energii elektrycznej niż analogiczne systemy ulokowane w konwencjonalny sposób, jednakże ogromną ich zaletą jest możliwość wykorzystania przestrzeni: ścieżek rowerowych oraz, jak przewidują inżynierowie z Holandii, także ulic. Jak szacuje Holenderski instytut badawczy TNO, około 20% wszystkich dróg w tym kraju pokryć można tego rodzaju systemami. Przy 140 tysiącach kilometrów ulic w Holandii może to dać sumaryczną powierzchnię systemu PV równą od 400 do 500 kilometrów kwadratowych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.