Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Prawie 1/4 Polaków rozważa przesiadkę do samochodu elektrycznego

Prawie 1/4 Polaków rozważa przesiadkę do samochodu elektrycznego

PSNM opublikowało siódmą edycję Barometru Nowej Mobilności, który obrazuje preferencje Polaków związane z elektromobilnością. Tegoroczny raport mówi, że już niemal co czwarty Polak jest zainteresowany zakupem samochodu elektrycznego.  Wzrasta też świadomość dotycząca zeroemisyjnego transportu.

swiat oze cfs wrze 420x250 1swiat oze cfs wrze 925x200 1
Reklama

Wzrasta liczba osób zainteresowanych elektrykami

Liczba Polaków zainteresowanych zakupem samochodu elektrycznego wzrosła ponad trzykrotnie w zaledwie trzy lata – wynika z najnowszego Barometru Nowej Mobilności, przygotowanego przez PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności). W 2020 roku taką deklarację złożyło 7% badanych, w 2021 – 12%, w 2022 – 15%, zaś w roku 2023 – już 23%. Autorzy raportu oceniają to jako pozytywny trend, dowodzący, że elektromobilność staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją dla polskich konsumentów. 

Chcemy tańszych elektryków

– Na podstawie „Barometru”, aby większość Polaków realnie rozważyła zakup samochodu elektrycznego, średni koszt zakupu EV powinien zostać obniżony o ok. 23%. To wartość mniejsza o 3 punkty procentowe względem roku ubiegłego. To ważny sygnał dla producentów i administracji rządowej. Kluczowe znaczenie ma kontynuowanie działań na rzecz obniżania cen samochodów elektrycznych, aby uczynić je bardziej dostępnymi dla szerszego grona odbiorców – mówi Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.

PSNM Barometr Nowej Mobilnosci 2024 Komunikat Grafika 02
Źródło: psnm

Rosnąca świadomość

Optymistycznym wnioskiem wynikającym z „Barometru”, jest rosnący poziom wiedzy Polaków na temat elektromobilności. W tegorocznej odsłonie badania jedynie 26% respondentów oceniło ją niedostatecznie lub dopuszczająco. Dla porównania, w 2019 roku ten odsetek wynosił 84%, w 2020 – 76%, w 2021 – 59%, zaś w 2022 – 40%. W efekcie coraz wyższa liczba Polaków dostrzega pozytywne skutki elektryfikacji transportu, takie jak niższe koszty eksploatacji EV, czy też pozytywny wpływ samochodów elektrycznych na redukcję zanieczyszczenia powietrza.

– Barometr Nowej Mobilności 2024 pokazuje, że Polacy są coraz bardziej otwarci na elektromobilność. Rośnie ich świadomość korzyści płynących z e-mobility, a oczekiwania cenowe stają się coraz bardziej realne. Istotne jest jednak dalsze rozwijanie infrastruktury ładowania. W okresie zaledwie 3 lat liczba badanych wskazujących niewystarczająco rozbudowaną infrastrukturę ładowania jako przyczynę, z powodu której nie zakupią samochodu elektrycznego, wzrosła o 11 punktów procentowych, do poziomu 36% – wskazuje Albert Kania, Senior New Mobility Expert PSNM.

Elektryk z drugiej ręki

Z siódmej edycji „Barometru Nowej Mobilności” wynika również, że wśród osób zainteresowanych zakupem elektryka aż 62% badanych deklaruje rozważenie samochodu z drugiej ręki. To wynik wyższy o 13 punktów procentowych względem 2023 roku.

Zakup jest jednak uzależniony od kilku ważnych kwestii. Dla respondentów kluczowe są: zasięg (78%) oraz kondycja akumulatora (42,1%). W drugim przypadku aż 43% badanych stwierdziło, że nie zdecydowałaby się na zakup pojazdu elektrycznego z drugiej ręki, którego kondycja baterii wynosi poniżej 95%. Jest to wyzwanie dla rynku wtórnego, gdyż badania stanu akumulatora w tym momencie nie są powszechne. Nie ma też jasno określonych wytycznych, jakie parametry powinny być wskazywane w ofertach używanych samochodów elektrycznych.

Mobilność zbiorowa zamiast indywidualnej

Odsetek Polaków skłonnych zrezygnować z prywatnego samochodu na rzecz alternatywnych form mobilności, takich jak komunikacja miejska, carsharing czy mobilność na żądanie, nadal jest wysoki. Gotowość takiej zmiany zadeklarowało 60% respondentów. Niezbędnym warunkiem jest jednak szeroka dostępności usług nowej mobilności oraz atrakcyjne koszty korzystania z nich.

PSNM Barometr Nowej Mobilnosci 2024 Komunikat Grafika 04
Źródło: psnm

„Barometr Nowej Mobilności 2024″ pokazuje, że Polska stoi przed ogromną szansą na rozwój elektromobilności. Jednak utrzymanie tego trendu wiąże się z szeregiem wyzwań. Już teraz konieczne jest m.in. zdecydowane przyspieszenie rozbudowy publicznych stacji ładowania. Unijne rozporządzenie AFIR zakłada, że na każdy samochód całkowicie elektryczny w państwach członkowskich powinno przypadać 1,3 kW mocy w infrastrukturze ogólnodostępnej, zaś na każdą hybrydę typu plug-in 0,8 kW. W konsekwencji łączna moc stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć od chwili obecnej o 548%, czyli 6,5-razy do 2030 roku. Innymi słowy, potrzebujemy ponad 1281 MW mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej, co bez zdecydowanego usprawnienia procedur przyłączeniowych, zdaniem autorów raportu, będzie niewykonalne.

Źródło: informacja prasowa psnm

Fot.: bing.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.