Wiadomości OZE Prezydent Krakowa apeluje o zmiany w ustawie o elektromobilności. Chodzi o zasady wewnątrz stref czystego transportu 25 czerwca 2019 Wiadomości OZE Prezydent Krakowa apeluje o zmiany w ustawie o elektromobilności. Chodzi o zasady wewnątrz stref czystego transportu 25 czerwca 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Apel o wprowadzenie zmian w ustawach regulujących kwestie zanieczyszczeń powietrza z transportu skierował do premiera Mateusza Morawieckiego prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Włodarz stolicy województwa małopolskiego chce, by samorządy miały większą swobodę w kształtowaniu zasad w obrębie stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Reklama Od początku roku na krakowskim Kazimierzu została uruchomiona w ramach pilotażu pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Po półrocznym okresie działania prezydent Krakowa miał podsumować jej działanie i ewentualnie wprowadzić ją na stałe. Tymczasem w marcu radni podjęły uchwałę prowadzącą do liberalizacji zasad wewnątrz niej, co w praktyce oznaczało likwidację strefy. Kraków chce poprawek „Doświadczenia Krakowa, który jako jedyny do tej pory wykorzystał te rozwiązania legislacyjne, pokazały jednak, że obecne regulacje nie są doskonałe i wymagają poprawek, aby stanowiły realne narzędzie do wspierania elektromobilności w Polsce, a co za tym idzie, wspierania nieemisyjnych form transportu” – pisze Jacek Majchrowski w liście do Mateusza Morawieckiego. Prezydent Krakowa apeluje jednocześnie o rozdzielenie strefy czystego transportu od tworzonej w jej obrębie podstrefy z obowiązującą opłatą za wjazd. Kolejnym postulatem jest umożliwienie objęcia wymogami niskiej emisyjności również pojazdów wykorzystywanych przez mieszkańców. Doprecyzowania, zdaniem Jacka Majchrowskiego, wymagają także ograniczenia wjazdu do strefy. Chce on ponadto, by rada gminy miała większą swobodę w kwestii kształtowania zasad wewnątrz strefy. Ma to być m.in. ustanawianie wyłączeń od zakazu wjazdu i przebywania w strefie czystego transportu uzależnione od spełnienia kryterium europejskich standardów emisji spalin. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.