Elektromobilność Program NaszEauto po październiku 2025: ponad 19,5 tys. wniosków i opóźnienia w wypłatach 05 listopada 2025 Elektromobilność Program NaszEauto po październiku 2025: ponad 19,5 tys. wniosków i opóźnienia w wypłatach 05 listopada 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. W październiku 2025 roku program dopłat NaszEauto przeszedł znaczące zmiany. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozszerzył grupę beneficjentów o instytucje publiczne i organizacje pozarządowe oraz dopuścił możliwość składania wniosków na małe busy i furgonetki. Jednocześnie obniżono budżet programu o 500 mln zł, a beneficjenci muszą liczyć się z koniecznością aktualizacji wcześniej złożonych wniosków. Suma składanych wniosków rośnie w każdym miesiącu. Reklama Spis treści ToggleZmiany w programie dopłat do elektrykówProgram NaszEauto w październiku: statystykiNajczęstsze błędy we wnioskachElektryki na polskich drogach Zmiany w programie dopłat do elektryków Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadził możliwość składania wniosków nie tylko samochody osobowe, ale także małe busy (kategoria M2) i furgonetki (N1). Maksymalne dopłaty w tych kategoriach to odpowiednio do 600 tys. i 70 tys. złotych. Jednocześnie dopłaty dla aut osobowych pozostają na poziomie do 40 tys. złotych. W wyniku zmian jakie dotknęły program również budżet programu został zmniejszony o 500 mln złotych z poziomu 1,6 mld do ok. 1,1 mld złotych. Możliwość złożenia wniosku w programie została udostępniona nowym grupom odbiorców od 20 października. Oprócz osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wsparcie do zakupu elektryka mogą uzyskać organizacje pozarządowe, szkoły, placówki medyczne i opiekuńcze oraz parki narodowe. Otworzenie programu nowym grupom docelowym ma pozwolić na elektryfikację flot pojazdów dla samorządów, lokalnych organizacji i małych przedsiębiorców, a jednocześnie zwiększyć liczbę składanych wniosków. Ważną informacją dla podmiotów, które złożyły wnioski przed wejściem w życie nowych zasad, to konieczność dokonania aktualizacji w formularzach. O potrzebie wprowadzenia zmian każdy beneficjent powinien otrzymać indywidualne powiadomienie, dlatego NFOŚiGW apeluje o sprawdzanie korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną na adres wskazany we wniosku oraz terminowe uzupełnianie wymaganych informacji. Czas na przesłanie korekty wynosi 10 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania przez wnioskodawcę. NaszEauto: 90% wniosków z błędami. O czym powinni pamiętać beneficjenci? Program NaszEauto w październiku: statystyki Dane z 31 października 2025 roku wskazują, że ogólna liczba wniosków wynosi już ponad 19,5 tys., a w ciągu ostatniego miesiąca złożono 3941 wniosków. Oznacza to kolejny miesiąc ze wzrostem liczby aktywnie zainteresowanych programem. W lipcu było to 2497, w sierpniu 2697, a we wrześniu 3711 wniosków. To pokazuje rosnącą liczbę chętnych, ale kluczowe znaczenie dla oceny skutków zmian będzie miał listopad – pierwszy pełny miesiąc obowiązywania nowych zasad. W dalszym ciągu w statystykach kształtuje się wyraźna różnica między liczbą wniosków złożonych o leasing a tymi złożonymi na zakup auta elektrycznego. Na złożenie wniosku o dofinansowanie zakupu auta elektrycznego od początku naboru zdecydowało się 4951 osób. W tym samym czasie na dofinansowanie do leasingu lub najmu długoterminowego zdecydowało się 14637 osób. Łączna wartość dofinansowania, o które wnioskują beneficjenci, wynosi już prawie 608 mln złotych. Przekłada się to na wykorzystanie 51,44% dostępnego w programie budżetu. Program jednak wciąż zmaga się z opóźnieniami w wypłatach środków. Zatwierdzonych wniosków jest już 2014 wniosków na kwotę ponad 61 mln złotych. Tymczasem wypłata została dokonana w 1067 przypadkach. Do tej pory wypłacono ok. 32 mln zł, czyli zaledwie 5% wartości wszystkich wnioskowanych środków. Jednocześnie ilość odrzuconych wniosków wynosi już 448 przez cały okres trwania naboru. NFOŚiGW podaje, że to właśnie przez błędnie złożone wnioski proces rozpatrywania i wypłaty wniosków jest znacząco opóźniony. Według danych podawanych przez Fundusz aż 90% z nich zawiera braki formalne, co blokuje dalsze procesy administracyjne. Najczęstsze błędy we wnioskach NFOŚiGW apeluje o dokładne uzupełnianie dokumentów. Odblokowanie możliwości udziału w programie dla instytucji publicznych i samorządów może sprawić, że przybędzie liczba wniosków składanych poprawnie. Może to być spowodowane większym doświadczeniem urzędników sektora państwowego i oświatowego w procedurach administracyjnych. Z tego powodu apeluje się do osób fizycznych, by zwróciły uwagę na najczęstsze błędy. Ich uniknięcie pozwoli na szybsze rozpatrzenie wniosku i mniejsze ryzyko, że wniosek zostanie odrzucony, a dofinansowanie utracone. Opublikowana lista najczęstszych błędów zawiera we wnioskach: Nieprawidłowa polisa AC – wielu kierowców załącza polisę bez podpisu ubezpieczyciela, pieczęci lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Niekompletne dokumenty rejestracyjne – zamiast pełnego dowodu rejestracyjnego często przesyłane jest tylko pozwolenie czasowe. Brak zgody współmałżonka – w przypadku małżeństw bez rozdzielności majątkowej konieczne jest dołączenie pisemnej zgody współmałżonka na zakup pojazdu. Błędy techniczne w formularzu – wprowadzenie jakiejkolwiek korekty w formularzu wymaga przejścia przez wszystkie zakładki od początku do końca, aby zmiany zostały prawidłowo zapisane. Elektryki na polskich drogach Według danych Licznika Elektromobilności z końca września 2025 roku, opublikowanych przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), w Polsce było zarejestrowane łącznie 112 478 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Oznacza to, że przez trzy kwartały tego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 32 tysiące, czyli o 82% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Zobacz też: Program NaszEauto po wrześniu 2025: mniej pieniędzy, więcej wniosków, mało wypłat Źródła: NFOŚiGW, NaszEauto, PSMN, Elektromobilni Fot. Canva () Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.